Główne transgraniczne połączenia kolejowe, tzw. sieć bazowa TEN-T, otrzymały priorytetowe finansowanie. Należą do nich w szczególności tunel Brenner Base, który łączy Włochy i Austrię, Rail Baltica, łącząca trzy kraje bałtyckie i Polskę z resztą Europy, a także odcinek transgraniczny między Niemcami a Holandią, Emmerich–Oberhausen.

W pociągach i na liniach kolejowych zostanie zainstalowany system ERTMS

Porty morskie w Irlandii, Grecji, Hiszpanii, na Łotwie, Litwie, w Holandii i Polsce otrzymają dofinansowanie na rozwój w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z zacumowanych statków.

Reklama

Zmodernizowana zostanie infrastruktura wzdłuż transgranicznych dróg wodnych Sekwana-Skalda między Francją a Belgią. Zmodernizowane zostaną również porty śródlądowe w dorzeczu Dunaju i Renu, takie jak Wiedeń i Andernach.

W pociągach i na liniach kolejowych w Czechach, Danii, Niemczech, Francji, Austrii i na Słowacji zostanie zainstalowany europejski system zarządzania ruchem kolejowym, ERTMS. Na drogach kilka państw UE wdroży inteligentne systemy i usługi transportowe ITS, w celu zapewnienia bezpieczniejszego i wydajniejszego transportu. Kilka państw członkowskich otrzyma wsparcie dla europejskich projektów zarządzania ruchem lotniczym w celu zwiększenia wydajności tego transportu i stworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.

Spośród 353 złożonych wniosków na ogłoszony w 2022 roku nabór wybrano 107 projektów. Finansowanie unijne będzie miało formę grantów, które posłużą do współfinansowania całkowitych kosztów projektu.

W ramach programu CEF Transport na lata 2021-2027 na dofinansowanie projektów TEN-T w państwach UE dostępnych jest 25,8 mld euro. Od 2014 roku CEF wsparł prawie 1300 projektów o łącznej wartości 29,4 mld euro w sektorze transportu, z wyłączeniem zaproponowanych w czerwcu 2023 r.

Z Brukseli Łukasz Osiński