Cały ok. 70-km odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica, który będzie modernizowany, jest w procedurze wydawania pozwoleń podzielony na 10 mniejszych, dla których wojewoda wydaje sukcesywnie pozwolenia na budowę.

Wydane w poniedziałek pozwolenie jest szóstym, brakuje jeszcze czterech takich odrębnych decyzji, mają być wydane w najbliższych miesiącach - wyjaśnił wojewoda.

Bohdan Paszkowski dodał, że wydane dotąd pozwolenia na budowę nie obejmują jeszcze większości trasy Czyżew -Białystok. Podkreślił, że są rozpoczęte procedury na pozostałe fragmenty trasy, np. od stacji Szepietowo do stacji Łapy. Jest już np. pozwolenie na budowę od stacji Czyżew do Szepietowa czy przebudowy stacji Szepietowo, przebudowy wiaduktu na trasie Łapy-Białystok.

Wydane w poniedziałek pozwolenie dotyczy prac na torach i podtorzu, ale także przebudowy stacji Czyżew. Po modernizacji tory mają być dostosowane do jazdy pociągów o konkretnych prędkościach. W przypadku pociągów osobowych to 200 km /h, towarowych - 160 km/h. Będą również przebudowane perony na stacji Czyżew, powstanie podziemne przejście dla pasażerów, będzie zainstalowany nowoczesny system informacji pasażerskiej. Będą także przebudowane wszystkie instalacje melioracyjne, sanitarne.

"Mam nadzieję, że wyłoniony już wykonawca (na cały odcinek Czyżew-Białystok-PAP) będzie mógł sprawnie rozpocząć te inwestycję" - powiedział Bohdan Paszkowski.

Reklama

Odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica to jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w województwie podlaskim. To ostatni odcinek modernizacji trasy kolejowej Warszawa-Białystok.

Modernizację odcinka Czyżew-Białystok będzie realizować za 3,3 mld zł wybrane w przetargu polsko-chińskie konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (lider), Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited.

W czerwcu inwestor - PKP PLK SA - podpisał z tym konsorcjum umowę na tę modernizację. Prace mają potrwać 37 miesięcy od momentu ich rozpoczęcia. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel informował przy podpisaniu tej umowy, że jest to umowa o najwyższej wartości przy tego typu inwestycjach w Polsce. Mówił też, że odcinek Czyżew-Białystok będzie gotowy do eksploatacji w lipcu 2023 r.

PKP PLK podawało też wcześniej, że po modernizacji odcinka Czyżew-Białystok, podróż pociągiem z Białegostoku do Warszawy będzie mogła skrócić się do 1 godziny i 25 minut; z przystankami na stacjach pośrednich - będzie trwała 1 godzinę i 40-45 minut.

Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF - Łącząc Europę.(PAP)

autor: Izabela Próchnicka