Chodzi o przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka autostrady A2 Malinowiec - Łukowisko o długości ponad 18 km. GDDKIA wcześniej ogłosiła już przetargi na pozostałe trzy odcinki autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską.

„To są kolejne działania, które przybliżają nas do możliwości skorzystania z nowoczesnej, bezpiecznej, komfortowej drogi w kierunku wschodniej granicy, ale też drogi, która otwiera, przede wszystkim Podlasie, na zachód naszego kraju, a także na Europę pod względem komunikacyjnym” – powiedział minister Adamczyk.

Podkreślił, że w ramach tej inwestycji powstanie jeden z najważniejszych węzłów drogowych łączący autostradę A2 z powstającą drogą S19, będącą częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, której wybudowanie - zdaniem Adamczyka – „będzie oznaczać wejście Polski do ekstraklasy drogowej Unii Europejskiej”. „Połączenie autostrady A2 ze szlakiem Via Carpatia, na granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, będzie tym impulsem rozwojowym, tym silnikiem rozwoju dla całej Polski wschodniej. Możliwości logistyczne i szanse biznesowe, jakie niesie za sobą ta inwestycja są niezwykle szerokie” – zaznaczył minister infrastruktury.

Reklama

P.o. dyrektora oddziału GDDKiA Jarosław Wąsowski poinformował, że ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę ponad 18-kilometrowego fragmentu A2 Malinowiec (Mazowieckie) - Łukowisko (Lubelskie) zostało przekazane w czwartek do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Oznacza to, że postępowanie zostanie wszczęte w najbliższych dniach.

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa około 18 km autostrady A2. Wybudowany zostanie również węzeł drogowy Łukowisko. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ogłoszenie przetargu na odcinek Malinowiec - Łukowisko oznacza, że cały 63-kilometrowy fragment autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską jest objęty postępowaniem przetargowym. „Cały ten 63-kilometrowy odcinek autostrady to jest droga dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, z rezerwą pod trzeci pas” – powiedział Wąsowski.

„Zakładamy, że na początku przyszłego roku podpiszemy umowę na realizację tego zadania. (…) Realizacja robót planowana jest na lata 2022-25” – dodał Wąsowski.

63 km autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską będzie budowane po nowym śladzie. Zadanie podzielone zostało na cztery odcinki: Siedlce - Malinowiec (prawie 19 km), Malinowiec-Łukowisko (18 km), Łukowisko - Swory (12 km), Swory - Biała Podlaska (14 km).

Wykonawcy mają możliwość wyboru rodzaju nawierzchni - sami mogą zdecydować czy trasę główną zbudują betonową czy bitumiczną. Oznacza to, że firma przystępująca do przetargu będzie mogła zastosować technologię, w której się specjalizuje i pod tym kątem dostosować ofertę.

GDDKiA poinformowała, że trwają też przygotowania do realizacji 32-kilometrowego odcinka autostrady A2, od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią. Obecnie trwają prace związane z odbiorem dokumentacji koncepcji programowej. „Po pozyskaniu finansowania niezwłocznie przystąpimy do dalszych prac związanych z realizacją zadania” – głosi komunikat GDDKiA.

Od sierpnia 2020 r. kierowcy korzystają już z ponad 15 km A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego, oddaną do ruchu w 2012 r.

Wiosną tego roku zawarte zostały kontrakty na dwa kolejne odcinki autostrady na trasie Mińsk Mazowiecki – Siedlce pomiędzy węzłami: Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. W przypadku odcinka węzeł Groszki - węzeł Gręzów toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót. Wybór najkorzystniejszej oferty ma nastąpić w grudniu.

Trwa także opracowywanie elementów koncepcji programowej poszerzenia autostrady A2 na długości ok. 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu na odcinaku Warszawa– Łódź. Równocześnie Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Łodzi i Warszawie prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowych w tym zakresie. Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu.

Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”. Budowa ma potrwać około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.