Nowe pojazdy będą wykorzystywane w połączeniach krajowych w relacjach do Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej Góry i Białegostoku.

"W tych trudnych popandemicznych czasach, kiedy na wschodzie toczy się wojna, a światowa gospodarka nie jest w najlepszej formie, niezwykle ważne są takie kontrakty" - ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W czwartek PKP Intercity podpisało umowę wartą ponad 500 mln zł brutto z nowosądecką spółką Newag na zakup 20 lokomotyw elektrycznych Griffin. Chodzi o lokomotywy jednosystemowe o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h o budowie modułowej i zasilane z sieci trakcyjnej 3 kV DC.

Przewoźnik tłumaczy, że bezpieczną eksploatację lokomotyw zapewni system ETCS poziomu L1 i L2, oraz systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy. Lokomotywy będą miały także nadajniki GPS.

Reklama

Zdaniem wiceministra aktywów państwowych Macieja Małeckiego wybór Newagu zyski z tego typu transakcji "będą zauważalne dla wszystkich stron – kolejarzy, przemysłu i przede wszystkim pasażerów".

Jak wskazał Andrzej Olszewski z zarządu PKP SA, tego rodzaju zakupy świadczą o modernizacji i elektryfikacji polskiej sieci kolejowej.

"Dwadzieścia nowych lokomotyw to możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń i większa niezawodność pojazdów w różnych warunkach pogodowych" – zaznaczył Jarosław Oniszczuk z zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity dwa lata temu odebrały od Newagu 30 lokomotyw elektrycznych, które rozwijają prędkość do 160 km/h. Wartość kontraktu wyniosła wówczas 551,4 mln zł brutto.

Minister Adamczyk przypomniał, że pojazdy Newagu z poprzedniego zamówienia zostały oklejone specjalną grafiką promującą akcję „Kupuj świadomie – produkt polski”. "Jak widać nie były to puste deklaracje czy działania wizerunkowe niepoparte czynami. PKP Intercity zainwestowało już 7,5 mld złotych, a 99 proc. tej kwoty trafi do polskich producentów" – podkreślił.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. (PAP)

autorzy: Longina Grzegórska-Szpyt, Aneta Oksiuta