W grudniu, w okolicach Barbórki, takie same plakaty pojawiły się w kilkudziesięciu miejscach na Górnym Śląsku. Teraz zdecydowano o rozszerzeniu kampanii na stolicę, by pokazać znaczenie górnictwa także dla jej mieszkańców. Na plakacie umieszczono hasło "Wydobywamy węgiel, dajemy pracę, płacimy podatki".

>>> Czytaj też: Budowa dróg hamuje rozwój polskiego górnictwa

"Akcja została przeprowadzona przez Górniczą Izbę Przemysłowo-Handlową w związku z wyraźnymi postulatami górników, aby miała miejsce także w stolicy" - powiedział w środę PAP wiceprezes Izby, Piotr Dziewit. To właśnie Izba rozpoczęła tę kampanię na Śląsku, a włączyły się do niej wiodące spółki węglowe: Jastrzębska Spółka Węglowa, Kompania Węglowa oraz Katowicki Holding Węglowy. Pomysł na formę plakatu - górnika oświetlającego miasto - zaczerpnięto z doświadczeń amerykańskiej firmy górniczej. Na polskim plakacie znalazł się pracownik należącej do Jastrzębskiej Spółki Węglowej kopalni "Zofiówka" w Jastrzębiu Zdroju.

>>> Czytaj też: Szczepański: Węgiel wydobywany w polskich kopalniach powinien być konkurencyjny

Reklama

Zdaniem Dziewita, kampania powinna przyczynić się do zmiany wizerunku górnictwa, postrzeganego często głównie przez pryzmat związkowych protestów czy katastrof. Przypomniał, że górnictwo daje pracę ponad 100 tys. osób i terminowo odprowadza do budżetu i związanych z nim instytucji wielomiliardowe podatki i opłaty. Środowisko górnicze chce także zaakcentować, że węgiel jest podstawą polskiej energetyki.

>>> Czytaj też: Kryzys nie dotknął producentów zaplecza górnictwa

Górnicze billboardy pojawiły się w głównych puntach Warszawy, m.in. w Alejach Jerozolimskich, Alei Jana Pawła II czy w pobliżu Mostu Poniatowskiego.