Jak wynika z danych firmy GfK Polonia, w ciągu 3 lat w Polsce sprzedano prawie 3 mln smartfonów, tymczasem jeszcze w 2007 r. w posiadaniu Polaków było jedynie 620 tys. tych nowoczesnych komórek. Tak dynamiczny przyrost był możliwy dzięki debiutowi iPhone'a firmy Apple.

Mimo stosunkowo wysokiej ceny smartfonów na polskim rynku, przestały być one wyłącznie domeną biznesu i coraz częściej sięgają po nie klienci indywidualni. Zdaniem Magaleny Borowik, analityka rynku telekomunikacyjnego, z powodu rosnącej popularności miniblogów i portali społecznościowych, Polacy chcą mieć teraz stały dostęp do internetu. Z danych firmy Gemius wynika, że Polacy najchętniej łączą się z internetem za pomocą telefonów iPhone, Nokia E51 i Sony Ericsson K800. Najdynamiczniej rozwija się rynek komórek z systemem operacyjnym Android.

Boom na smartfony trwa nie tylko w Polsce. Jak szacuje IDC, w 2009 r.na świecie sprzedano ich ponad 174 mln, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. W samym IV kwartale rozeszło się ich prawie 55 mln sztuk - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Wielbiciele nowoczesnych telefonów mogą liczyć w najbliższym czasie na coraz niższe ceny tych elektronicznych zabawek. Jak twierdzi Neil Mawston z firmy Strategy Analytics, rynek smartfonów w 2010 r. będzie ultrakonkurencyjny. Rywalizacja doprowadzi do obniżenia cen i marży dostawców.

Reklama

Więcej: "Gazeta Wyborcza"