Logowanie / Rejestracja
Logowanie do e-Dziennik Gazeta Prawna

Jeżeli nie posiadasz konta w
serwisie zarejestruj się tutaj

forsal.pl - Giełda Waluty Finanse

statystyki

Port Lotniczy Radom - otwarcie już w przyszłym roku

19 września 2012, 11:41
  • 5
  • Drukuj

Lotnisko już na początku przyszłego roku, podziemna stacja kolejowa i mnóstwo pasażerów w nowoczesnym terminalu – Radomiowi braku ambicji zarzucić nie można.



Według optymistycznych zapowiedzi otwarcie lotniska w Radomiu może nastąpić już na początku przyszłego roku. Plany są ambitne, a takie lotnisko bez wątpienia mogłoby ożywić południowe Mazowsze, jednak wśród ekspertów brakuje przekonania odnośnie rentowności takiej inwestycji.

Port Lotniczy Radom powstanie na terenie obecnego lotniska wojskowego. Istniejąca infrastruktura obiektu będzie stopniowo dostosowywana do potrzeb międzynarodowego lotniska cywilnego na kolejnych etapach jego rozwoju. Na samym początku pasażerowie będą odprawiani w terminalu odkupionym od portu w Łodzi, a pas startowy będzie miał długość 1800 metrów i będzie mógł przyjąć samoloty o rozpiętości skrzydeł do 36 metrów, czyli chociażby Boeingi B737 czy Airbusy A320. W kolejnym etapie lotnisko ma zostać rozbudowane, co umożliwi lądowanie większym samolotom.

Plan biznesowy lotniska opiera się na modelu mieszanym. Radom chciałby współpracować z jednym przewoźnikiem niskokosztowym, a poza tym oferować loty rejsowe i czarterowe, licząc na działające w regionie biura podróży. W planach jest też ruch cargo oraz lotnictwo ogólne (general aviation). O ile przeloty cargo póki co brzmią dość tajemniczo, to radomskie lotnisko mogłoby ponoć faktycznie odciążyć warszawskie Lotnisko im. Fryderyka Chopina w kwestii general aviation, czyli lotów prywatnych.

Jeśli chodzi o liczbę pasażerów, docelowo lotnisko chce obsługiwać 550 tys. osób rocznie, jednak prognoza na pierwszy rok działalności to 60 tys. osób. Obciążenie lotniska mogłoby się zwiększyć po zakończeniu – planowo w 2015 roku – modernizacji linii kolejowej z Warszawy. Według twórców przedsięwzięcia w zasięgu 30-minutowej podróży na lotnisko znajdują się 3 mln osób.

Duża część ambitnych planów lotniska oparta jest o poszukiwanego póki co inwestora. To dzięki niemu miałaby ruszuć budowa docelowego wariantu terminalu, który zakłada nawet linię kolejową lub tramwajową zatrzymującą się na stacji podziemnej bezpośrednio pod lotniskiem. W scenariuszach określanych przez spółkę jako pesymistyczne, zwrot nakładów nastąpiłby po 20 latach funkcjonowania lotniska, a docelowy projekt architektoniczny w momencie gdyby właścicielem obiektu pozostałoby wyłącznie miasto Radom zrealizowano by do 2020 roku.

Taka inwestycja bez wątpienia mogła by gospodarczo tchnąć nowego ducha w centralną Polskę, przyciągając inwestorów i podróżnych, a także umożliwiając mieszkańcom swobodniejsze podróżowanie. Wszystko zależy jednak od tego, jak plany te zweryfikuje rzeczywistość, która sprowadzi się najprawdopodobniej do dwóch kwestii – znalezienia inwestora oraz przyciągnięcia linii lotniczych, a za nimi podróżnych.



Źródło:forsal.pl
  • 5
  • Drukuj

Najnowsze komentarze:

  • MaDziaaa2013-05-23 14:14

    Szczerze powiedziawszy troche sie tego boje, bo niestety mieszkam na drodze podejscia. Przeraza mnie tez ten huk ktory bedzie towarzyszyl ladowaniu i startowaniu. A o katastrofie juz nie wspomne...

  • znawca2013-05-06 08:02

    Psh, 2012-09-19, 22:50, napisał:
    W momencie kiedy od niedawna większa częśc tych 3 milionów osób ma do dyspozycji lotnisko w Modlinie to ta inwestycja jak dla mnie robi się mocno spóźniona. Południe Mazowsza swoje, ale Warszawa nie jest niestety aż tak wielką metropolią, żeby wyżywiły się na niej 3 lotniska.
    Dalej podtrzymujesz swoje zdanie na temat dostępności lotniska w modlinie? bo na samym remoncie się nie skończy gdyż są tam dwie rzeki które skutecznie tworzą mgłę przez co wizzair wycofał się od razu z latania tam.

  • Mirek2012-09-20 21:16

    Lotnisko w Radomiu to dobry pomysł., tylko przebudować i adoptować istniejące. Tylko co oni tam wytwarzają, z czego żyją po najeździe liberałów spod znaku KLD i PO ? .. zlikwidowano przemysł, pobudowano hale targowe. Nie wiem jak dzisiaj, ale kilka lat temu w Radomiu wskaźnik zatrudnienia wynosił 4 % !!! Zbrodni na Radomiu wykonali POplecznicy z Kielc.

  • Psh2012-09-19 20:50

    W momencie kiedy od niedawna większa częśc tych 3 milionów osób ma do dyspozycji lotnisko w Modlinie to ta inwestycja jak dla mnie robi się mocno spóźniona. Południe Mazowsza swoje, ale Warszawa nie jest niestety aż tak wielką metropolią, żeby wyżywiły się na niej 3 lotniska.

  • sdf2012-09-19 10:37

    Jak będą lądować i startowac od strony osiedla mieszkaniowego to współczuję tej inwestycji. od razu posypia się wnioski o odszkodowania. chocby nawet 2000 mieszkańców osiedla które liczy ponad 20000 mieszkańców się zgłosi i podobnie jak w warszawie dostana po 100-200 tysięcy to łatwo policzyc że w najtańszymw arinacie to jest 200 milionów złotych. Ludzie w Radomi biedni na peno się zgłoszą. żgłosi sie połowa osiedla to już miliard złotcyh odszkodowań nie licząc innych osiedli bo droga podejścia jest nad miastem

Forsal.pl | Najnowsze artykuły

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Najnowsze galerie »

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze