Według kontroli przeprowadzonej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR) w 73% postępowań przetargowych umowa została zawarta na kwotę niższą niż zakładana przez zamawiającego.

Przy przetargach organizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nie odnotowano przypadku, że jedna firma uzyskała znaczącą część zamówień w danym regionie - poinformowało MRR w komunikacie. Średnia liczba ofert złożonych w postępowaniach wyniosła 8,94, przy czym najwięcej ich wpłynęło 17 a najmniej dwie.

"Analiza wykazała konkurencyjność rynku przetargów na roboty budowlane w sektorze drogowym w Polsce. Średnia liczba ofert składanych w ramach 100 skontrolowanych postępowań wyniosła 8,94 (złożono najmniej 2 oferty a najwięcej 17 ofert). W sumie, w ramach badanych przetargów zostało złożonych 894 ofert, a przetargi wygrało 71 różnych firm" - czytamy w komunikacie.

Powyższe dane zostały przekazane przez resort Komisji Europejskiej (KE) w odpowiedzi na pismo dotyczące wstrzymania płatności na projekty drogowe realizowane przez GDDKiA. KE zaleciła Polsce przegląd kontraktów budowlanych realizowanych przez Generalną Dyrekcję, pod kątem występowania potencjalnych symptomów zmów przetargowych w projektach realizowanych w ramach Programów Operacyjnych: Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) oraz Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW).

Po szczegółowym zbadaniu 100 przetargów, MRR stwierdziło, że nie miała miejsca sytuacja, w której wykonawcy, biorący udział w danym postępowaniu, dokonywali manipulacji, mających na celu uzyskanie danego zamówienia, co potwierdzają również sprawozdania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Według tych sprawozdań w stosunku do zamówień o wartości powyżej tzw. progów UE w jednym postępowaniu na roboty budowlane wpływało do zamawiającego przeciętnie: 5,95 oferty w 2009 r., 5,63 oferty w 2010 r. oraz 5,09 oferty w 2011 r.

Reklama

Zgodnie z zaleceniami Instytucji Zarządzających PO IiŚ oraz PO RPW w odpowiedzi do KE przekazano również dokument opisujący system wykrywania oszustw na szkodę interesów finansowych UE.