Połowa pracowników dojeżdża do swoich miejsc pracy na Służewcu komunikacją miejską, ale 1/4 deklaruje, że nie zrezygnuje z dojazdu samochodem - wynika z badania Biura Drogownictwa i Komunikacji. Inwestycje do 2020 r. mają usprawnić ruch w tej części stolicy.

Biuro przeprowadziło w styczniu badanie wśród pracowników zagłębia biurowego na Służewcu na temat tego, jak dojeżdżają do swoich miejsc pracy. W sumie uzyskano 3076 efektywnych ankiet.

Wynika z nich, że większość badanych osób pracujących na Służewcu (74 proc.) dociera do pracy w jeden sposób, nie łącząc różnych środków transportu. Najczęściej jest to komunikacja miejska (55 proc. zimą i 50 proc. latem). Pasażerowie najczęściej korzystają z tramwaju linii 31, I linii metra i tramwaju nr 18.

W porze zimowej 38 proc., latem 34 proc. badanych korzysta z samochodu, najczęściej dojeżdżając na Służewiec korzystają z ul. Sasanki i Marynarskiej.

Zimą rowerem na Służewiec dojeżdża 1 proc. badanych, ale latem już 8 proc., nie zmienia się za to odsetek pieszych - po 2 proc. niezależnie od pory roku.

Reklama

Na wybór środka transportu wpływa przede wszystkim czas dojazdu - 55 proc., niższe koszty dojazdu - 36 proc., komfort jazdy - 35 proc. oraz problemy z parkowaniem pod pracą - 34 proc.

48 proc. ankietowanych odpowiedziało, że dojazd bez przesiadek z miejsca zamieszkania do pracy mógłby ich zachęcić do skorzystania z komunikacji miejskiej, dla 42 proc. motywacją taką mógłby być mniejszy tłok w środkach komunikacji publicznej. 44 proc. badanych rozważyłoby dojazd do pracy na rowerze, gdyby było więcej ścieżek rowerowych, równocześnie 41 proc. deklaruje, że nic nie jest w stanie ich skłonić do dojeżdżania na Służewiec na rowerze.

26 proc. w ogóle nie bierze pod uwagę dojeżdżania do pracy transportem zbiorowym i nie zrezygnuje z samochodu.

Rozwiązaniem dla osób, które chcą zrezygnować z dojazdu samochodem mógłby być tzw. carpooling, czyli wspólne dojeżdżanie do pracy jednym autem przez kilka osób. Jednak z badania wynika, że 88 proc. badanych nie korzystała z tego rozwiązania. Zainteresowanie taką formą transportu wyraziło 28 proc. badanych. Czynniki, które w opinii badanych mogą zwiększyć zainteresowanie carpoolingiem to przyjazna, nieodpłatna aplikacja internetowa umożliwiająca organizację carpoolingu (58 proc.) oraz wydzielone miejsca parkingowe dla samochodów carpooling (53 proc.).

Miasto w perspektywie 2020 r. planuje kilka inwestycji, które poprawią sytuację na Służewcu. Najpierw Biuro Drogownictwa chce w tym roku zlecić przygotowanie opracowania nt. tego, jak polepszyć sytuację komunikacyjną na Służewcu. Priorytetami biura są: transport zbiorowy, poprawa warunków ruchu pieszego i rowerowego oraz uporządkowanie parkowania. Miasto oczekuje od opracowania rozwiązań nt. poprawy dostępności przystanku PKP Służewiec i rekomendacji w zakresie prowadzenia polityki parkingowej.

Jak powiedział w poniedziałek dziennikarzom Waldemar Lasek z Biura Drogownictwa i Komunikacji, biuro chce m.in. przeanalizować zasadność wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Domaniewskiej i Konstruktorskiej. Kolejnym pomysłem jest uprzywilejowanie komunikacji miejskiej przez wprowadzenia pasów autobusowych.

"Jeśli chodzi o kwestie tramwajowe to cały czas chcemy zrealizować tor odstawczy przy stacji Wierzbno (...) w dłuższej perspektywie jest rozważana realizacja trasy tramwajowej pomiędzy przystankiem metro Wilanowska a Służewcem w al. Wilanowskiej" - powiedział Lasek.

Podkreślił, że miasto jest nastawione też na szybkie, niekoniecznie wielomilionowe rozwiązania, które usprawnią ruch, takie jak przedłużenie ul. Suwak pod ul. Marynarską do ul. Cybernetyki. Lasek liczy, że ta inwestycja zostanie zrealizowana w tym, bądź przyszłym roku i będzie alternatywą dla ul. Postępu.

>>> Czytaj też: Jakość życia w Polsce jak na Zachodzie? "To inicjatywa o charakterze historycznym"