Położona w centrum kraju Łódź przez wiele lat miała fatalną komunikację z resztą kraju. Sytuacja poprawiła się, od kiedy w pobliżu znalazło się skrzyżowanie dwóch autostrad A1 i A2. Teraz miasto czeka rewolucja kolejowa. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowuje się do podpisania kontraktu na budowę tunelu średnicowego pod centrum Łodzi. Za 1,6 mld zł zbuduje go konsorcjum Energopolu Szczecin. Po odrzuceniu przez Krajową Izbę Odwoławczą protestów innych firm przetarg sprawdza Urząd Zamówień Publicznych. Według Mirosława Siemieńca z PKP PLK umowa zostanie podpisana w grudniu.
– Zakończony ślepo dworzec Fabryczny zyska połączenie z dworcem Łódź Kaliska i ze stacją Żabieniec. Kolej będzie lepiej wykorzystana – zauważa Marcin Masłowski, rzecznik prezydenta Łodzi.
W mieście mówi się, że budowany tunel będzie namiastką metra, bo przy okazji powstaną dwie nowe, podziemne stacje – przy wielkim centrum handlowym Manufaktura i pod ruchliwym skrzyżowaniem Zachodnia/Zielona, blisko Piotrkowskiej. Nowy odcinek ma przede wszystkim usprawnić podróż po mieście i całej okolicy. – Będzie można wygodnie dojechać do pracy w centrum Łodzi z okolicznych miejscowości, np. ze Zgierza, Sieradza czy Koluszek. Usprawniona zostanie też komunikacja po mieście – przewiduje Janusz Malinowski, szef Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Tunel usprawni też kursowanie składów dalekobieżnych. Wreszcie lepiej zostanie wykorzystany wielki podziemny dworzec Łódź Fabryczna, który kosztował prawie 2 mld zł. Pociągi z Warszawy do Wrocławia nie będą musiały kursować po obrzeżach Łodzi, tylko zatrzymają się na Fabrycznym (dziś to stacja końcowa, rodzaj zajezdni – red.). Dzięki temu zwiększy się liczba składów ze stolicy do centrum Łodzi. Ułatwione zostaną też przesiadki, bo na Fabrycznym połączenia z Warszawy będą się krzyżować np. z kursami z Krakowa do Poznania.
Tunel pod centrum Łodzi tak jak metro w Warszawie ma być drążony. Dwie nowe stacje mają powstawać techniką odkrywkową, a to oznacza kilkuletnie utrudnienia na ulicach. Wszystko ma być gotowe pod koniec 2021 r.
Dla Łodzi następnym skokiem transportowym będzie budowa linii Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Poznania i Wrocławia. To inwestycja rozważana przez rząd, ale wiadomo już, że przy okazji budowy wielkiego lotniska przesiadkowego między Łodzią i Warszawą (w gminie Baranów) ma powstać pierwszy odcinek KDP – ze stolicy do Łodzi. Według zapowiedzi port i połączenie kolejowe będą gotowe w 2027 r., ale wielu ekspertów wątpi w ten termin.
>>> Czytaj także: CPK będzie połączony z kolejami dużych prędkości? PKP: 250 km/h to realny do wykonania system
Pełowiec(2017-11-21 08:34) Zgłoś naruszenie 4168
Czy jest zgoda Berlina?
Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedzpucio (2017-11-21 13:34) Zgłoś naruszenie 113
Masz MOJĄ zgodę na leczenie.........choć rokowania widzę MARNE .
Leming(2017-11-21 09:50) Zgłoś naruszenie 146
Tak, i to Berlin za to płaci bo największy soiusznik PiS czyli USA nie chciało dać ani grosza.
Gość(2017-11-21 16:43) Zgłoś naruszenie 211
Ten tunel to bardzo potrzebna inwestycja która pozwoli wykorzystać ten nowoczesny dworzec Łódź Fabryczna a mieszkańcom ułatwi komunikację w mieście, PKP zyska lepsze możliwości połączeń dalekobieżnych.
OdpowiedzPióro(2017-11-21 09:42) Zgłoś naruszenie 1686
Pompuje się tyle $$$ w umierające miasto. Bezsens.
Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedzrtrwt (2017-11-23 22:25) Zgłoś naruszenie 10
Umierające miasto? Hahahahahahahahahaha A ty pewnie mieszkasz w New York albo innej Barcelonie?...
Łódź moje miasto (2017-11-23 11:50) Zgłoś naruszenie 20
sam umierasz i jeszcze o tym nie wiesz
pucio (2017-11-21 13:37) Zgłoś naruszenie 300
Ja NIE JESTEM z Łodzi tylko z pomorza - ale ty JESTEŚ Ignorantem-bezmyślnym ............Właśnie PO TO się inwestuje by by Łódż PRZESTAŁA być umierającym miastem
papa(2017-11-21 09:09) Zgłoś naruszenie 84
W Krakowie też Chcemy Tunel pod ATW na trasie Beskidzkiej drogi Integracyjnej ze Łagiewnik do Kielc. Tak samo tunel z Łęgu do Placu Centralnego i dalej w Kierunku Niepołomic.
Pokaż odpowiedzi (1)OdpowiedzUuu(2017-11-21 22:20) Zgłoś naruszenie 40
To kopcie, ktoś wam broni?
Jaxa(2017-11-21 18:36) Zgłoś naruszenie 72
Metro, kolej dużych prędkości, bliskość Centralnego Portu Lotniczego ,skrzyżowanie autostrad...
OdpowiedzDrążnik(2017-11-21 09:13) Zgłoś naruszenie 61
"Tunel pod centrum Łodzi tak jak metro w Warszawie ma być drążony" - bardzo podoba mi się to jakże monumentalne stwierdzenie. Powinno być w całości dużymi literami.
OdpowiedzRobol(2017-11-21 18:19) Zgłoś naruszenie 43
A czy ktoś pamięta jak wyglądał stary dworzec fabryczny i okolica tamtego dworca? Dosłownie stalingrad po ww2! Porównywalny nawet do dworca PKS Warszawa zachodnia!
OdpowiedzLodz(2017-11-21 12:55) Zgłoś naruszenie 44
Lodz jest specyficznym miastem. Posiada dwie linie kolejowe laczace ja z Warszawa. Przy jednej linni nie byloby tylu problemow.
Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedzdwie linie?(2017-11-21 14:08) Zgłoś naruszenie 50
Jest trasa: Łódź-Koluszki-Skierniewice-Żyrardów-Warszawa. O jakiej drugiej linii piszesz?
pl(2017-11-21 09:08) Zgłoś naruszenie 34
Jest nie ma w proteście obywateli RP
Odpowiedzmm(2017-11-21 21:09) Zgłoś naruszenie 010
Acha, bo Unia Europejska daje teraz pieniedze na tunele. Najpierw Lodz strzelila sobie bizantyjski dworzec (stoi pusty, kto placi za utrzymanie budynku??? ), a teraz lokalne wladze tunel beda budowac. Pieniadze z Unii maja isc na ROZWOJ, a nie bizantyjskie wydatki, dzieki ktorum nieliczni dorabiaja sie miliardoww, a lud bedzie latami spalcal dlugi zaciagniete na te "inwestycje".
Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedzmm(2017-11-22 12:11) Zgłoś naruszenie 12
Dworzec w Lodzi, miescie biednym, kosztowal dwa MILIARDY zlotych. Jedna czwarta zaplacilo miasto, czyli dokladnie rzecz ujmujac: zaplacili mieszkancy Lodzi.
korekta(2017-11-22 07:36) Zgłoś naruszenie 41
Dworzec i tunel to inwestycja PKP, a nie miasta Łodzi. Owszem, infrastrukturę wkoło dworca zrobiło miasto, ale nie sam dworzec i nie wiedzę nic w tym złego, że miasto wyremontowało drogi w okolicy dworca, buduje nowe dojazdowe do dworca oraz zmieniło lekko trasę tramwajową, aby przystanek był pod samym wejściem do tego dworca.