GUS: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający spadł w IV



Warszawa, 23.04.2020 (ISBnews) - Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 37,7 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 36,4 pkt w kwietniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).

"Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyraźnie niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 58,8 pkt proc. i 54,4 pkt proc.).
Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 32,2 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 32 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 11 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - czytamy w komunikacie.

W odniesieniu do kwietnia 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 43,6 pkt proc., podano także.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 45,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie minus 47,7. W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 51,2 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

"Na znaczący spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 77 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 54,4 pkt proc dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 32,2 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 18,1 pkt proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy" - czytamy dalej w komunikacie.

Dla 95,4% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożenia koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano także.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu przeprowadzono 1 8080 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 6-16 kwietnia 2020 r.

(ISBnews)