"W drugim kwartale 2009 roku, po raz pierwszy w historii nastąpił spadek wartości rynku komórkowego jako całości (-1,5%). W efekcie, wartość rynku w całym pierwszym półroczu zmniejszyła się o -0,5%" - czytamy w komunikacie. Spółka oceniła, że zasadniczym czynnikiem, który przyczynił się do tego spadku były dwie obniżki stawek MTR: o -15% (w maju 2008 roku) oraz o -36% (wprowadzona efektywnie w marcu 2009 roku).

"Ponadto, wojna cenowa w usługach przedpłaconych w połączeniu ze spowolnieniem gospodarczym, które zmieniło zachowania konsumentów, spowodowały dodatkową presję, która wpłynęła na kierunek zmian na rynku telefonii komórkowej" - czytamy dalej. Spółka podała, że na koniec I półrocza miała 13,768 mln klientów, co stanowi spadek o 0,9% w stosunku do stanu sprzed roku. Jednak liczba klientów abonamentowych wzrosła o 10,9% r/r do 6,450 mln osób. Liczba abonentów usług mobilnego dostępu szerokopasmowego do internetu wzrosła o 27,3% r/r do 378 tys.

W II połowie roku spółka ma przedstawić zestaw nowych ofert, które mają pomóc jej zwiększyć udział w rynku. "Przygotowaliśmy zestaw nowych ofert, które wprowadzone na rynek w najbliższym czasie mają na celu odzyskanie przez Grupę TP udziałów ilościowych i wartościowych, szczególnie na rynku usług mobilnych i szerokopasmowego dostępu do internetu" - powiedział prezes Maciej Witucki, cytowany w raporcie. Marża EBITDA w segmencie telefonii komórkowej spadła o 11,1 pp do 27,7%. Spółka ocenia, że głównym powodem tego spadku było osłabienie złotego, które spowodowało wzrost cen wyrażonych w euro.

TPSA miała 702,00 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I połowie 2009 roku wobec 1379,00 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody wyniosły 8497,00 mln zł wobec 9047,00 mln zł rok wcześniej.

Reklama