Jak podaje strona internetowa miesięcznika Forbes, szef indyjskiego oddziału amerykańskiego koncernu spożywczego PepsiCo Sanjeev Chadha stworzył nowe pojęcie "Indonowacja" (z ang. Indovation). Połączenie słów Indie i innowacja to doskonałe odzwierciedlenie nowej strategii amerykańskiej spółki, polegającej na różnicowaniu produktu w zależności od regionu. PepsiCo na przykładzie Indii zrozumiało, jak wielką rolę może odegrać dodanie do zwykłego, sprzedawanego w każdym sklepie na całej kuli ziemskiej przyprawy popularnej w danym regionie.

Produkty wytwarzane przez PepsiCo wzbogacone o ekstra dodatki smakowe cieszą się tak dużą popularnością, że firma chce wprowadzić podobne modyfikacje także na innych rynkach wschodzących. Jako przykład Forbes wymienia napój o nazwie Nimbuz, bardzo zbliżony do kultowego napoju mieszkańców Indii, czyli lemoniady. Dużym zainteresowaniem cieszy się także Slice, czyli napój o smaku mango, owocu uwielbianego przez wszystkich Hindusów.

Innym innowacyjnym pomysłem PepsiCo było stworzenie zupełnie nowego rodzaju chipsów. Powstały one w efekcie połączenia tradycyjnych, miejscowych chipsów - namkeen z najbardziej popularnymi na świecie - ziemniaczanymi z solą. Nowy rodzaj przekąsek, zwany Kurkure stał się hitem we wszystkich częściach kraju. A dochody z ich sprzedaży dorównały prawie zyskom ze sprzedaży chipsów Lays, cieszących się w Indiach największą popularnością.

Oprócz zdobywania sympatii wśród amatorów słodkich i słonych napojów i przekąsek PepsiCo chce także podbić indyjskie rolnictwo. Obecnie firma współpracuje z blisko 20 tys. farmerów, w tym 10 tys. zajmujących się uprawą ziemniaków. W ciągu najbliższych 3 lat koncern zamierza pozyskać kolejnych 30 tys. rolników. Dla porównania w Australii PepsiCo pracuje jedynie z ok. 20 gospodarstwami z całego kraju.

Reklama

Wzrost popytu na produkty wzbogacone o przyprawy i dodatki smakowe, specyficzne dla indyjskiego regionu, oraz skoncentrowanie się na gustach i preferencjach konsumentów sprawił, że koncern zamierza zastosować podobną strategię także w innych częściach świata. Może wkrótce i w Polsce będzie można kupić chipsy o smaku kotleta schabowego?

ikona lupy />
PepsiCo na przykładzie Indii zrozumiało, jak wielką rolę może odegrać dodanie do zwykłego, sprzedawanego w każdym sklepie na całej kuli ziemskiej przyprawy popularnej w danym regionie / Bloomberg