Sprawdź cenę

Najpierw trzeba porównać oferty i ceny produktów oferowanych w sieci. Można to zrobić w kilka minut, korzystając np. z bezpłatnych porównywarek cenowych. Internauta może tam także zamieścić uwagi na temat prezentowanych produktów oraz samych sklepów i zapoznać się z opiniami innych użytkowników na temat jakości usług świadczonych przez wybrane firmy. Porównywarki cenowe umożliwiają przejście na strony sklepów internetowych i tam – na warunkach określonych przez dany e-sklep – odbywa się transakcja kupna.

Przeczytaj regulamin

Reklama
Gdy wybierzemy towar i sklep, w którym chcemy wydać pieniądze, przyjrzyjmy się bliżej sprzedawcy. Na stronie internetowej powinny być informacje, takie jak: nazwa i adres przedsiębiorcy, forma prawna jego przedsiębiorstwa (np. spółka cywilna). Znajdziemy tu także dane o organie, który zarejestrował działalność firmy oferującej usługi w sieci. Jeżeli na stronie nie ma którejś z tych informacji, wówczas powinniśmy być ostrożni.
Zawsze należy też sprawdzić opinie o sprzedawcy (np. na forach internetowych). Gdy i one nie przekonają nas do rzetelności sprzedawcy, lepiej nie korzystajmy z jego oferty. Na stronie sklepu internetowego powinniśmy również znaleźć bez problemu przejrzysty regulamin. Znajdują się w nim m. in. informacje dotyczące rodzajów i zakresu oferowanych usług, warunków ich świadczenia oraz zawierania umów pomiędzy sklepem a internautami. Nie może tam też zabraknąć informacji o trybie postępowania reklamacyjnego.
Ponadto e-sklepy, chcąc przyciągnąć internautów, często podają cenę bez VAT (cena netto), który i tak później jest doliczany. Pamiętajmy, że do ceny zakupu musimy także doliczyć koszt dostawy (najczęściej kilkanaście, kilkadziesiąt złotych) czy koszty obsługi płatności przez internet. W e-sklepach można płacić na różne sposoby – przelewem, kartą płatniczą, za zaliczeniem pocztowym. Najbezpieczniejszą, chociaż może nie najtańszą formą zapłaty, jest płatność przy odbiorze.

Oblicz dzień dostawy

Następnie należy sprawdzić, czy towar trafił na czas. Musimy więc wiedzieć, ile wynosi okres realizacji zamówienia, a potem, ile sam czas dostawy. Jeśli e-sklep podaje, że trwa to 14 dni roboczych – nie liczmy niedziel i dni świątecznych.
Poza tym mamy prawo do realizacji umowy zawartej na odległość w ciągu 30 dni od złożenia zamówienia, zaś o wszelkich opóźnieniach musimy być od razu informowani przez sprzedawcę, co wynika wprost z przepisów.

Otwórz paczkę przy kurierze

Ważną sprawą, która decyduje ostatecznie o bezpieczeństwie transakcji, jest sprawdzenie paczki w obecności kuriera po tym, gdy za nią zapłacimy i pokwitujemy odbiór. Gdy sprawdzimy towar i okaże się, że jest on wadliwy, należy poprosić kuriera o spisanie protokołu. Jeżeli tego nie zrobimy, e-sklep może nie uznać skargi i powstałe szkody będą usuwane na nasz koszt (nie będziemy po prostu w stanie udowodnić, że to nie my zniszczyliśmy towar).

Na co warto zwrócić uwagę

Zanim kupisz coś w internecie:
● Sprawdź adres i numer telefonu do przedsiębiorcy (nie zakładaj, że przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce tylko dlatego, że adres internetowy ma skrót:.pl).
● Poszukaj witryn internetowych, które zapewniają bezpieczne sposoby płatności (w szczególności bezpieczne połączenia) – sygnalizowane poprzez symbol (ikonkę) kłódki na dole ekranu monitora, gdy dokonujemy zapłaty.
● Dowiedz się, czy przedsiębiorca deklaruje reguły zachowania prywatności (tzw. politykę prywatności) i wskazuje, w jakim trybie będzie przetwarzał nasze dane osobowe.
● Pamiętaj, że nie zawsze zawierając umowę on-line, możemy korzystać z pełni praw konsumenckich (np. prawa do odstąpienia nie stosuje się do umów o usługi turystyczne, zakwaterowania, transportu).
● Sprawdź, czy nabywany towar – np. urządzenie elektryczne – odpowiada wymogom w naszym kraju (np. sprzęt działa przy niższym napięciu elektrycznym).
● Dowiedz się, czy gwarancja jest honorowana w naszym kraju, a jeżeli będziesz musiał zwrócić towar sprzedawcy w jego kraju, to czy zwrot będzie stanowił jakiś problem.
● Poznaj wysokość dodatkowych kosztów zakupu (podatki, cło, koszty dostawy, przesyłki pocztowej lub paczki).
Źródło: www.konsument.gov.pl

Ubezpieczenie transakcji

Serwis aukcyjny Allegro wprowadził Program Ochrony Kupujących. Dzięki niemu osoby nabywające rzeczy przy pomocy serwisu mają zapewnioną rekompensatę do 10 tys. zł w przypadku, gdy zapłaciły one za towar, ale go nie otrzymały lub otrzymały towar, który znacznie różni się od opisanego w ofercie. W kwocie rekompensaty serwis uwzględnia również koszt wysyłki towaru do 100 zł w przypadku, gdy w transakcji. Kupujący skorzystał z Płacę z Allegro za zakupy. Rekompensata jest finansowana ze środków Programu Ochrony Kupujących, dlatego ani kupujący, ani sprzedający nie ponoszą z tego tytułu żadnych kosztów.
Źródło: Allegro.pl
Podstawa prawna
Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie ustawy – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).