Wrigley, firma rodem z Chicago, kontroluje w naszym kraju ponad 90 proc. rynku gum bez cukru. Poza swoją flagową marką Orbit posiada również marki Airwaves i Winterfresh . Na polskim rynku obecni są inni duzi gracze jak np. Cadbury, którzy produkują gumy do życia, ale tylko na eksport bo obawiają się wejścia na krajowy rynek.

W 2006 r. na rynek gum bez cukru weszła spółka Perfetti van Mele Polska, producent drażetek Mentos. Czy może być to alternatywa dla zmonopolizowanego przez Wrigley rynku? Nastroje studzi dyrektor generalny Perfetti Van Melle Krzysztof Jakubczak – W starciu z takim gigantem na razie nie mamy szans, bo nie możemy wyłożyć kilkuset milionów złotych potrzebnych na rozbudowę kanału dystrybucji i wypromowanie się na równie z Wrigley - tłumaczy Jakubczak. Ostrożność z pewnością jest uzasadniona, jednak Mentos znany dotychczas z produkcji dropsów coraz śmielej radzi sobie na rynku gum do żucia. Cztery lata temu gumy Mentos miały 1 proc. udziałów w rynku, a w 2010 odsetek ten sięgnął 4 proc.

W lutym tego roku na rynek wypuszczone zostały gumy Mentos w opakowaniach przypominających produkty Wrigley. Przypadek? Sam Jakubczak przyznaję, że pomysł jest skopiowany, jednak zastrzega, że nikt nie opatentował tego rozwiązania. – Nie sztuką stworzyć coś innowacyjnego, ale sprzedać to na takim rynku. Już kilka lat temu mieliśmy w swojej ofercie gumy z nadzieniem, z którymi niedawno wszedł Wrigley – wyznaję. Na rynku gum bez cukru obecna jest także sieć dyskontów Lidl ze swoim produktem JetGum.

W niemal wszystkich krajach, w których obecny jest Wrigley, ma on bardzo duże udziały na rynku, ale Polska należy do najbardziej zdominowanych. Jednym z niewielu wyjątków są Włochy, gdzie spółka matka Perfetti Van Melle zdominowała rynek podobnie jak Wrigley u nas. Hegemonii w Polsce nikt na razie nie zagrozi, ale konkurencja może wpłynąć pozytywnie zarówno na jakość jak i ceny produktów.

Reklama

Wrigley jest największym na świecie producentem gum do żucia. Należy do koncernu amerykańskiego koncernu Mars.