Siłą małych przedsiębiorstw okazała się elastyczność i stabilność, dzięki którym były one w stanie szybciej zareagować na zmieniający się rynek. – Duże firmy odnotowały większe zyski, ale głównie dzięki cięciom kosztów. Okrojone zostały wydatki na marketing i reklamę. Oszczędności przyniosły też zwolnienia. I to się teraz mści. Bo choć są one stabilne, to nie rosną tak szybko jak najmniejsze – tłumaczy Tomasz Starzyk z D&B Poland, który zbadał kondycję firm.

>>> Czytaj również: Fundusze inwestycyjne: pierwsze kroki

Pomógł mocny złoty

Najszybciej poprawiła się sytuacja finansowa detalicznych punktów handlowych. Czołówkę stanowią sklepy spożywcze – już 76 proc. z nich jest w dobrej kondycji, przed rokiem było to 58 proc. Na drugim miejscu są sklepy odzieżowe, wśród których dobrą sytuację deklaruje 76 proc. (rok temu było to 67 proc.).
Reklama

>>> Polecamy: Włosi: Polska lata świetlne do przodu

Dowodem na to mogą być wyniki finansowe za I kwartał. Grupa Kapitałowa Redan osiągnęła 76,7 mln zł przychodów, czyli o 14 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. W segmencie fashion, w którym działają marki Top Secret i Troll, firma osiągnęła blisko 30-proc. wzrost marży.

>>> Czytaj także: Niemcy nie chcą dostrzec, że polska gospodarka rośnie w siłę

– W branży odzieżowej zadziałał mocny złoty, który przyczynił się do podniesienia marż, w związku z tym że towary są sprowadzane głównie z Chin. Branża spożywcza natomiast zyskała na tym, że przerzuciła wysokie ceny surowców na konsumentów – zauważa Tomasz Manowiec z BM BGŻ.
Te branże deklarują też największe, sięgające kilku miliardów złotych inwestycje. Delikatesy Free, które zadebiutowały w tym roku, chcą otworzyć do 2013 r. 50 placówek. Z kolei sieć sklepów Hitpol, działająca na obszarze Małopolski i Podkarpacia, chce się wzbogacić w tym roku aż o 40 placówek. Obecnie ma ich ponad 100. Z kolei dla marki 5.10.15. obecny rok ma być rokiem najdynamiczniejszego rozwoju w historii. Liczba sklepów sieci ma wzrosnąć o 45.
Na hossie chcą też korzystać firmy z sektora meblarskiego i wyposażenia wnętrz, które do końca roku otworzą ponad 100 salonów. Sieć Komfort planuje blisko 30 nowych punktów, z kolei Leroy Merlin poza otwarciem czterech nowych sklepów zadeklarował wejście w internetową platformę sprzedażową oraz wprowadzenie samoobsługowych kas.

Nie wszędzie jest dobrze

Powoli poprawia się kondycja finansowa przedsiębiorstw budowlanych i transportowych. Nadal jednak firmy te są w trudnej sytuacji. Zaledwie 46 proc. sklepów z materiałami budowlanymi ma dobrą sytuację. W branży przedsiębiorstw budowlanych 62 proc. firm w ocenie D&B Poland znajduje się w słabej czy wręcz bardzo złej kondycji finansowej.

GUS: lepsze wyniki firm

W I kwartale przedsiębiorstwa zatrudniające 50 i więcej osób wypracowały znakomite wyniki finansowe. W ciągu zaledwie trzech miesięcy zarobiły na czysto 22 mld zł. To o ponad 20 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Co ważne, przybyło firm rentownych. W rezultacie zysk netto wykazało 61,6 proc. przedsiębiorstw – o 1,4 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Jeszcze lepsze wyniki uzyskały pod tym względem firmy sprzedające swe wyroby na rynkach zagranicznych. Wśród nich aż 69,2 proc. wypracowało zysk netto – o 3,7 pkt proc. więcej niż przed rokiem.