Od stycznia do września 2012 r. za granicę wysłany został sprzęt o wartości 2,5 mld euro. Oznacza to wzrost o 11 proc. rok do roku. Tymczasem jeszcze rok wcześniej dynamika przekraczała 16 proc. – wynika z najnowszych danych CECED, związku pracodawców AGD.
Za taką sytuację odpowiedzialne jest załamanie popytu na głównych rynkach eksportowych. W I półroczu w Niemczech wartość sprzedaży urządzeń zmalała z ponad 2,2 mld euro do około 1,9 mln euro, a we Francji z 1,4 mln do 1,2 mln euro.
– To spowodowało, że odbiorcy z tych krajów stali się bardziej ostrożni w składaniu zamówień na sprzęt – tłumaczy Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED.
Ostatnie miesiące przynoszą jednak kilkuprocentowe ożywienie w popycie na tych rynkach. Analitycy oczekują w związku z tym eksportu za ponad 1 mld euro w samym IV kw. W całym roku ich zdaniem jego wartość przekroczy 3,5 mld euro. W 2011 r. było to 3,1 mld euro.
Reklama
Producenci rozpoczęli jednak intensywne poszukiwanie nowych rynków zbytu. Zelmer w prezentowanej strategii rozwoju, obejmującej okres do 2015 r., wskazał na rynek turecki oraz dalszy podbój rynku rosyjskiego. Sprzedaż w samej Rosji wzrosła w trzech kwartałach 2012 r. z około 1,3 mld euro do około 1,6 mld euro.
– Widząc, co dzieje się w Portugalii, Turcji, Hiszpanii czy Grecji, skoncentrowaliśmy się na Rosji, w której sprzedaż naszych urządzeń rosła w ubiegłym roku w tempie 10 proc. rocznie. Interesuje nas też umacnianie pozycji w Wielkiej Brytanii, w której jesteśmy liderem, oraz w Turcji – powiedział Lorenzo Fiorani, szef Indesitu w Polsce. Oprócz tego, jak podkreślił, firma jest zainteresowana rozwojem w Afryce, Chinach i Indiach.
Na rynki wschodnie postawił też Samsung, który kilka lat temu przejął dwa zakłady Amiki we Wronkach. Samsung rozszerzył eksport na Rosję i Kazachstan.
Poszukiwanie nowych odbiorców jest niezbędne ze względu na stale powiększające się moce przerobowe polskich fabryk. FagorMastercook wypuści w tym roku 1,5 mln sztuk urządzeń, czyli o 300 tys. więcej niż w 2012 r. O 5 proc. wzrośnie też produkcja Indesitu szacowana na 4 mln sztuk. Przyczyni się do tego otwarcie w I kw. 2013 r. fabryki okapów za kilkadziesiąt milionów złotych. Grupa BSH zapowiedziała z kolei otwarcie wartej 80 mln zł fabryki suszarek.