Z wyników badania przeprowadzonego przez firmę KPMG można wywnioskować, że polska produkcja pomimo spowolnienia gospodarczego ma się dość dobrze. Jedynie pięć procent z badanych przedsiębiorstw nastawia się w tym roku na redukcję.

Z kolei aż 56 proc. zakłada wzrost. Ich priorytetem będzie zwiększenie udziałów w rynku, a nawet pozyskanie nowych rynków lub wprowadzenie nowych produktów. Pozostałe 39 proc. nastawia się na stabilizację i utrzymanie obecnej pozycji rynkowej.

Raport ujawnia też, że dla 58 proc. firm cel ekspansji stanowi Polska, jednak prawie połowa z nich planuje też rozwój na rynkach zachodniej Europy. Ważnymi kierunkami ekspansji pozostaje Europa Środkowo-Wschodnia i Wschodnia, a także kraje Azji i Pacyfiku.

Bardzo mało badanych firm planuje redukcję swojej oferty produktowej, a jej rozszerzenie ma w zamiarze aż 45 proc. producentów. Co piąte ankietowane przedsiębiorstwo planuje w ciągu najbliższych 2-3 lat otworzyć nowy zakład produkcyjny – co ważne, w większości mają one powstać w Polsce.

Dość pozytywnie wygląda również kwestia miejsc pracy. 24 proc. przedsiębiorstw produkcyjnych planuje zwiększenie zatrudnienia, a jego redukcję – 12 proc. Ogółem zatrudnienie w sektorze produkcyjnym ma według deklaracji przedsiębiorców wzrosnąć o 2,3 proc., jednak pomiędzy branżami są spore różnice. Największa redukcja zatrudnienia jest spodziewana w sektorze spożywczym, napojowym oraz tytoniowym.

Przemysł przetwórczy i jego inwestycje w 2013 roku / Media