Niecodzienny trick dewelopera zaskoczył PKP podczas poszukiwań prywatnego inwestora do zabudowy okolic Dworca Gdańskiego w Warszawie. Do zagospodarowania jest prawie pięć hektarów – obok linii metra, kolei i obwodnicy Śródmieścia. Na atrakcyjnym gruncie mogą wystrzelić w górę biurowce (do 24 pięter) i apartamentowce – do 16 kondygnacji. W sumie będzie to ponad 50 tys. mkw. biur i co najmniej 700 mieszkań. Szacowana wartość inwestycji – 1,2 mld zł.

>>> Tak może wyglądać Dworzec Gdański. Zobacz wizualizacje projektów Penty, Immobela i Ghelamco

Według naszych informacji do spółki Penta Investments należy niewielka działka w bezpośredniej okolicy tego dworca, na której stoi stacja transformatorowa. Działka miała zostać zakupiona od RWE Stoen Operator przez spółkę, która nie należy do grupy kapitałowej Penta, ale jest z nią powiązana kapitałowo. Działka jest za mała, żeby ją zabudować. Jest jednak bezcenna, bo ze wszystkich stron otacza ją jedna z nieruchomości, na której powstanie inwestycja kolejowo-komercyjna. Posiadacz tego skrawka terenu uzyska więc prawa strony w postępowaniach administracyjnych i będzie w stanie np. w nieskończoność przedłużać procedurę wydania pozwolenia na budowę.

Menedżerowie PKP nie ukrywają zdenerwowania, bo to może świadczyć o ustawianiu się jednego gracza w uprzywilejowanej pozycji wobec pozostałych z finałowej trójki: Ghelamco, Immobel i Penta Investments. PKP wygodniej jest wybrać tego partnera, który posiada newralgiczną nieruchomość. – Jeśli te informacje się potwierdzą, oceniłbym je jako działanie wysoce nieetyczne – powiedział DGP wiceprezes PKP Piotr Ciżkowicz.

Reklama

Penta odmawia potwierdzenia informacji o przejęciu kontroli nad działką. – Teraz koncentrujemy się na prezentacji szczegółów naszej oferty dla PKP. Do rozstrzygnięcia przetargu nie będziemy komentować tych spekulacji – odpowiedział nam rzecznik Penty Martin Danko.

Jak się dowiedzieliśmy, do końca pierwszego kwartału PKP obiecują uruchomienie ośmiu projektów deweloperskich. Oprócz Warszawy Gdańskiej będzie to przebudowa wspólnie z HB Reavis stacji Warszawa Zachodnia (w części biurowej znajdzie się m.in. siedziba PKP i PKP Intercity). W pozostałych przypadkach poszukiwani będą prywatni inwestorzy. Do komercyjnego zagospodarowania przez TriGranit wytypowany został stary dworzec PKP w Poznaniu. Biznes wejdzie też na teren Międzytorza w Gdyni, Wrocławia Świebodzkiego, działki kolejowej przy ul. Bosackiej w Krakowie i stacji PKP Olsztyn Główny. Kolej zamierza szukać też partnera dla komercyjnego zagospodarowania Warszawy Głównej, czyli kluczowego przedwojennego dworca, gdzie dziś znajduje się Muzeum Kolejnictwa.

Inwestycje PPP mają być sposobem na wskrzeszenie największych dworców przy udziale biznesu. Plan jest taki, że PKP zawiązują spółkę z deweloperem, wnosząc do niej aportem grunt. Ten buduje nowy dworzec, a obok np. centrum handlowe i biurowce. Po zakończeniu inwestycji PKP wychodzą ze spółki kapitałowo, sprzedając swoje udziały. W przyszłym roku taka operacja nastąpi na stacjach Katowice Główne i Poznań Główny, gdzie kolej współpracowała ze spółkami Neinver i TriGranit.

>>> Polecamy: PKP Cargo zdobyło finansowanie z EBI. Zainwestuje w tabor