„Ze zwiększeniem produkcji wiąże się przyspieszenie pracy linii i zatrudnienie nowych pracowników. Wszystkie operacje są robione szybciej, ale przez większą ilość pracowników, w związku z czym auto schodzi z linii nie co półtorej minuty, ale co minutę i 20 sekund” – powiedział w poniedziałek PAP dyrektor gliwickiego zakładu Andrzej Korpak.

Nowa Astra produkowana jest w Gliwicach od września ubiegłego roku; do końca 2015 r. z linii produkcyjnych zjechało ok. 20 tys. aut tego modelu, a od początku 2016 r. kolejne prawie 40 tys. egzemplarzy. Miesięczna produkcja gliwickiego zakładu to ok. 12,5-14 tys. aut tego modelu.

„Jedziemy pełną parą (…); jeżeli uda się tak do samego końca roku, to w 2016 r. wyprodukujemy 150 tys. samochodów tego modelu” – ocenił Korpak. „Regularnie zwiększamy produkcję, dlatego, że zapotrzebowanie jest bardzo duże; to sukces” – uważa dyrektor fabryki.

Reklama

Obecnie na model Astra – ten wytwarzany w Gliwicach oraz model kombi, produkowany od niedawna w brytyjskiej fabryce Ellesmere Port – złożono ok. 150 tys. zamówień. „Przekroczyło to nasze plany; nie myśleliśmy, że aż tyle tego modelu będzie sprzedawane” – przyznał Korpak.

W związku z dużym popytem zakład zwiększył zatrudnienie, przyjmując w ostatnim czasie 70 nowych pracowników. Były to kolejne przyjęcia w firmie, zatrudniającej obecnie – wraz z osobami realizującymi tzw. funkcje centralne – niespełna 4 tys. osób.

W ubiegłym roku gliwicka fabryka Opla wyprodukowała w sumie ponad 169,4 tys. samochodów kilku modeli, o 53 proc. więcej niż rok wcześniej. Na początku 2016 r. przedstawiciele zakładu prognozowali, że ożywienie na europejskich rynkach może przynieść wzrost produkcji również w tym roku, podkreślając przy tym, że wielkość tegorocznej produkcji zależy przede wszystkim od popytu na Astrę piątej generacji.

Ubiegły rok był udany dla gliwickiej fabryki. W lutym rozpoczęto produkcję Holdenów Astra i Cascada, przeznaczonych na eksport do Australii i Nowej Zelandii. W kwietniu łączna produkcja od początku działalności zakładu przekroczyła liczbę dwóch milionów samochodów. Największym wydarzeniem była jednak wrześniowa premiera piątej generacji Astry; samochód został dobrze przyjęty przez rynek, uzyskując m.in. tytuł Złotej Kierownicy. W listopadzie ruszyła w Gliwicach produkcja Buicka Cascady, przeznaczonego na rynek Ameryki Północnej. Wprowadzenie nowych modeli wiązało się z inwestycjami w zakładzie oraz z wprowadzeniem na początku roku trzeciej zmiany i utworzeniem nowych miejsc pracy.

Wprowadzenie nowych modeli oraz stabilizacja i ożywienie na europejskich rynkach przyczyniły się w 2015 r. do znaczącego wzrostu produkcji w Gliwicach, wobec kryzysowego roku 2014, kiedy z linii produkcyjnych zakładu zjechało niespełna 89 tys. aut, przy zdolnościach wytwórczych sięgających 207 tys. samochodów rocznie.

Zakład General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach został otwarty w 1998 r. Obecnie składa się z trzech oddziałów: zakładu produkcji samochodów osobowych w Gliwicach, zakładu produkcji silników w Tychach oraz Centrum Usług Wspólnych. GMMP jest integralną częścią firmy Opel.

Centrala GMMP znajduje się w Gliwicach, gdzie oprócz m.in. nowego Opla Astry w wersji hatchback produkowany jest także kabriolet Cascada oraz Astra J w wersjach sedan, GTC i OPC. Zakład Opla w Gliwicach jest jednym z największych pracodawców w regionie. Należy też do największych polskich eksporterów.

>>> Czytaj też: Uber "pożera" Polskę. Wkrótce trafi do 5 nowych miast