Z badania, przeprowadzonego wśród 150 firm produkcyjnych przez instytut badań rynkowych Kantar Public, większość respondentów negatywnie oceniła Niemcy jako miejsce prowadzenia działalności. Co czwarty (26 proc.) rozważa przeniesienie mocy produkcyjnych za granicę. Przedsiębiorcy ocenili Niemcy - największy uprzemysłowiony kraj Europy – jako „średnią” lokalizację dla biznesu.

Najgorsze oceny Niemcy uzyskały w obszarze cen energii i jej dostępności - 39 proc. ankietowanych firm wystawiło za to ocenę słabą lub niezadowalającą. Wiele firm wyraziło ponadto niezadowolenie z panującej biurokracji i przepisów, a także wskazało na trudności w znalezieniu wystarczającej ilości wykwalifikowanych pracowników.

Wizerunek Niemiec

„Aż 60 procent ankietowanych firm stwierdziło, że wizerunek Niemiec jako lokalizacji biznesowej zmienił się na gorsze w ciągu ostatnich dwóch lat” – dodał Christian Saeuberlich, szef firmy konsultingowej FTI Andersch, która zleciła przeprowadzenie badań. „Jeśli jedna czwarta badanych firm rozważa relokację mocy produkcyjnych, to jest to niezwykle wysoki wynik” - podkreślił.

Reklama

Przeniesienie do Azji

40 proc. firm potwierdziło, że ma już konkretne plany przeniesienia się do Azji, szczególnie do Chin – mimo ostrzeżeń wielu ekspertów, że „nadmierna zależność od tego formalnie komunistycznego państwa może się zemścić” – zauważa portal „Welt”, komentując wyniki sondażu.

„W ostatnim czasie stosunki dyplomatyczne uległy pogorszeniu z uwagi na poparcie Pekinu dla rosyjskiej agresji na Ukrainę, ale także przez niebezpieczne gesty komunistycznych władz w kierunku Tajwanu. W przypadku dalszego pogorszenia sytuacji nie można wykluczyć sankcji podobnych do tych wobec Moskwy” – dodaje „Welt”.

Obecnie jednak „wielkość rynku i związane z tym perspektywy rozwoju przemawiają na korzyść Chin”, a co druga przebadana firma ocenia Chiny jako „atrakcyjną lokalizację”. Popularnością cieszą się także inne kraje azjatyckie - na Daleki Wschód przenosi się 40 proc. firm. Z kolei 35 proc. planuje rozbudowę mocy produkcyjnych na terenie Europy Wschodniej i Zachodniej, a 21 proc. ma takie plany względem USA. Rozszerzenie produkcji w Niemczech planuje 40 proc. respondentów.

„Niemcy i Europa są nadal bardzo ważnymi rynkami zbytu, jednak polityka i administracja powinny stworzyć lepsze warunki ramowe w Niemczech, jeśli lokalizacja ma nadal odgrywać rolę w decyzjach inwestycyjnych” – wskazuje Saeuberlich. „Trzeba się zdecydowanie pospieszyć, bo w przeciwnym razie Niemcy będą musieli liczyć się z dość znacznymi stratami dobrobytu w perspektywie średnio- i długoterminowej”. (PAP)