W 2019 roku właściciele modelu S otrzymali zalecenie zainstalowania nowej wersji oprogramowania. W wyniku aktualizacji prędkość ładowania samochodowej baterii spadła nawet o 30 proc., o czym producent aut nie poinformował wcześniej swoich klientów.
Ponad stu klientów poszło do sądu
Z tego powodu 118 użytkowników zażądało od Tesli przywrócenia pierwotnych parametrów samochodów. Przedstawiciele producenta uznali, że to niemożliwe, stąd skarżący zaproponowali wymianę akumulatorów na takie, które będą mogły być ładowane z poprzednią szybkością. Gdy ta propozycja również została odrzucona, klienci zażądali do 50 tys. koron (około 18 tys. złotych) odszkodowania. Po fiasku mediacji złożyli ostatecznie pozew zbiorowy.
Aby przyspieszyć postępowanie sąd zgodził się uznać sprawę za pilotażową i rozpatrywał cztery ze złożonych skarg. Tesla protestowała przeciwko takiemu procedowaniu, twierdząc, że wśród ponad setki pozwów nie ma wystarczających podobieństw.
Tesla wygrała w pierwszej instancji
W pierwszej instancji użytkownicy modelu S przegrali, a Tesla zażądała pokrycia kosztów sądowych w wysokości kilku milionów koron. To skłoniło kilku skarżących do wycofania swoich pozwów. Sąd odwoławczy w prawomocnym wyroku przyznał jednak, że obniżenie parametrów baterii bez informowania konsumentów o tym stanowiło naruszenie ich praw.
Sąd Najwyższy Norwegii odrzucił kasację Tesli
W tym tygodniu Sąd Najwyższy odrzucił kasację złożoną przez Teslę. Podtrzymał wcześniejsze orzeczenie, utrzymał wysokość wnioskowanego odszkodowania oraz dopuścił zastosowanie wyroku w innych ujętych pozwem zbiorowym przypadkach. Przedstawiciele pozwanego producenta samochodów odmówili komentarza do wyroku.
„Moi klienci są bardzo zadowoleni z uzyskanego ostatecznie rozstrzygnięcia. Mieli wyraźne wrażenie, że strategia Tesli polegała na opóźnianiu i zawyżaniu kosztów procesu, by zniechęcić ich do dochodzenia swoich uzasadnionych roszczeń. W przypadku wielu z nich właśnie ta postawa Tesli spowodowała, że sprawa stała się kwestią zasad. Szczęśliwie prawomocnie ustalono, że Tesla naruszyła prawa swoich klientów, działała w złej wierze, a użytkownikom jej aut należy się odszkodowanie” — powiedział w rozmowie z PAP mec. Christian Hagen Toensberg, reprezentujący skarżących.
Gwałtowny spadek sprzedaży Tesli w Norwegii
Auta produkowane przez Teslę były najlepiej sprzedającymi się samochodami w Norwegii w 2024 roku. Według najnowszych danych prezentowanych przez Stowarzyszenie Europejskich Producentów Motoryzacyjnych ACEA, w styczniu 2025 marka zaliczyła 38-procentowy spadek sprzedaży w porównaniu z tym samym miesiącem sprzed roku.