Amazon wchodzi jeszcze mocniej w sektor opieki medycznej. Firma którą przejmuje, to połączenie świadczeń z zakresu opieki podstawowej oraz pomocy zdrowotnej udzielanej zdalnie.

Będzie to najdroższe w historii Amazona przejęcie, które pokazuje, jak poważnie firma Jeffa Bezosa traktuje swoją ekspansję w nowym sektorze. Niektórzy prawnicy krytykują jednak ten ruch, zakładając, że może on zostać zablokowany przez antymonopolowych regulatorów.

Reklama

- Zakup przez Amazona jednej z głównych sieci dostarczających opiekę podstawową powinien wzbudzić głębokie obawy amerykańskich rodzin i antymonopolowych regulatorów – powiedziała senator Elizabeth Warren. – Amazon ma obecnie zbyt duży wpływ na gospodarkę, okropną historię relacji z pracownikami i alarmująco małe doświadczenie w zakresie leczenia, co rodzi podstawowe pytania o to, w jaki sposób transakcja może wpłynąć na ceny i wybory ludzi dotyczące ich zdrowia – dodała.

Ekspansja Amazona w opiece medycznej

Amazon już od dawna rozpycha się w branży. W 2018 roku kupił sieć internetowych aptek PillPack, po czym dwa lata później uruchomił Amazon Pharmacy. Potem firma skierowała swoją uwagę w stronę diagnostyki i stworzyła własny test na Covid-19. Gigant uruchomił także usługę Amazon Care, która zaspokaja potrzeby klientów w ramach opieki podstawowej. Nie można także zapominać, że inwestuje w medyczne urządzenia oraz tzw. urządzenia ubieralne (monitorujące chociażby parametry zdrowotne).

One Medical udostępnia za 199 dol. rocznie dostęp przez 24 godziny na dobę do opieki medycznej w wersji online, chociaż ma też stacjonarne oddziały w najważniejszych miastach USA. W niektórych firmach (chociażby Google czy Yelp) jest usługi są dostępne jako benefity.

Powody przejęcia

Dlaczego Amazon decyduje się na to przejęcie? One Medical dysponuje chociażby ogromną bazą danych (ma 767 tys. klientów) oraz siecią stacjonarnych klinik, których potentat e-commerce dotychczas nie posiadał.

Zdaniem jednej z dyrektorów zarządzających w Institute for Local Self-Reliance celem Amazona jest wypracowanie pozycji pośrednika między pacjentami, lekarzami a ubezpieczycielami. Firma robi to samo w sektorze e-commerce, usługach w chmurze i komunikacji głosowej.