"Ponad 60 proc. przedsiębiorstw, które wzięły udział w naszym badaniu, odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy ma opracowaną strategię działania na najbliższe lata. Sytuacja wygląda lepiej w przypadku firm dużych, zatrudniających 250 osób i więcej, gdzie posiadanie strategii deklaruje 94 proc. podmiotów. W przypadku średnich spółek (50-249 zatrudnionych) - odpowiedziało w ten sposób 55 proc. respondentów. Do braku strategii rozwoju przyznaje się blisko 20 proc. wszystkich pytanych podmiotów i blisko 1/4 firm średnich. Natomiast żadna duża spółka nie zadeklarowała takiej odpowiedzi" - czytamy w raporcie.
Wg Grant Thornton warto odnotować, że odsetek firm, które na pytanie o posiadanie strategii odpowiedziały "trudno powiedzieć", to także blisko 20 proc. wszystkich podmiotów (22 proc. wśród firm średnich i 6 proc. wśród dużych podmiotów).
Kolejne pytanie - o formę przygotowanej strategii - pokazuje, jak niewiele spółek w Polsce działa w oparciu o jasno sformułowaną strategię, która pozwala na konsekwentne zarządzanie projektami strategicznymi. Okazuje się, że jedynie 37% przebadanych podmiotów posiada strategię działania na najbliższe lata, zakomunikowaną załodze i sporządzoną w formie oficjalnego dokumentu, który łatwo można zweryfikować, wskazano również.
Ponad 90 proc. dużych i średnich firm w Polsce, które zadeklarowały, że mają opracowaną strategię, twierdzi, że na bieżąco weryfikuje i aktualizuje jej założenia. Jedynie 2 proc. podmiotów nie ma takiego zwyczaju, a 6 proc. badanych odpowiada "trudno powiedzieć".
"Wśród dużych i średnich firm w Polsce, które posiadają opracowaną strategię na najbliższe lata, aż 66 proc. deklaruje, że przygotowało ją bez pomocy doradców zewnętrznych. Jedynie 18 proc. potwierdza, że sięgnęła po wsparcie z zewnątrz przy tworzeniu planów strategicznych na przyszłość, a 16 proc. nie umie powiedzieć, czy byli oni zaangażowani w proces. Do zatrudnienia doradców z zewnątrz w ramach wsparcia w przygotowaniu strategii przyznają się częściej duże podmioty (25 proc.), jednak nadal połowa z nich deklaruje założenia strategiczne opracowała samodzielnie. W przypadku średnich firm 17 proc. badanych podmiotów przygotowało strategię z udziałem doradców, natomiast zdecydowana większość (70 proc.) pracowała nad planem strategicznym bez wsparcia z zewnątrz" - czytamy dalej.
Badanie przeprowadzono wśród właścicieli i członków zarządu 100 średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce na zlecenie Grant Thornton w ramach cyklu International Business Report. Badanie prowadzono metodą CATI (wywiady telefoniczne) przez firmę Biostat we wrześniu 2022 r.
(ISBnews)