Autorzy raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022” zwrócili uwagę, że 83 proc. Polaków nie jest zainteresowanych możliwością robienia zakupów w wirtualnym świecie tzw. metaverse. "Na +nie+ dla takich zakupów jest zdecydowana większość Polaków niezależnie od płci, wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia czy zarobków" - wskazano w badaniu dla Santander Consumer Banku .

O tym sposobie robienia zakupów słyszeli przede wszystkim młodzi w wieku 18-29 (27 proc.) i 30-39 lat (20 proc.); mieszkańcy średnich miast od 50 do 250 tys. osób i metropolii (odpowiednio 20 i 27 proc.) oraz osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem (19 i 23 proc.) - zwrócił uwagę Mariusz Ożga z Santander Consumer Banku. "Zakupy w metaverse nie są jeszcze tematem, o którym wiele mówi się w Polsce. Wiedzę o nim mają głównie osoby hobbystycznie lub zawodowo związane z nowoczesnymi technologiami i światem e-commerce" - stwierdził.

Jak wynika z badania, 82 proc. respondentów w ogóle o tym sposobie robienia zakupów nie słyszało.

Reklama

Z kolei 24 proc. respondentów nie miałoby nic przeciw kupowaniu za pomocą mediów społecznościowych np. od osoby prowadzącej sklep z ubraniami, która sprzedaje część kolekcji podczas transmisji na Facebooku/Instagramie lub wystawia swoją ofertę w postach sponsorowanych. W tej grupie najwięcej było młodych konsumentów - 18-29 latków, którzy tradycyjnie najlepiej radzą sobie z obsługą social media (31 proc. wskazań wśród osób przed 30-stką). Bardziej przychylne takiej formie robienia zakupów były kobiety (28 proc.) niż mężczyźni (20 proc.).

Niechęć do kupowania przez media społecznościowe wyraziło natomiast 61 proc. ankietowanych. Wśród nich najwięcej mężczyzn (65 proc.) i seniorów powyżej 70. roku życia (74 proc.). Nieprzekonanych do tej formy zakupów jest też 54 proc. 18-29 latków.

Jak wskazano w raporcie, może to wynikać "ze zbyt małej znajomości tematu" - 89 proc. Polaków nie robiło w ten sposób zakupów.

Badanie zrealizowano metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu uczestniczyła reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco