Wiceszef resortu rozwoju we wtorek podczas spotkania z dziennikarzami informował o ewentualnych przyszłych zmianach w modelu funkcjonowania Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH) Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Resort będzie analizował działalność ZBH

Piechowiak przekazał, że resort będzie analizował działalność ZBH pod względem przydatność w poszczególnych państwach. "Być może ta geografia się trochę zmieni" - wskazał.

Reklama

Wiceminister zwrócił uwagę, że z jego spotkań z ambasadorami czy ministrami poszczególnych państw wynika, że "niektóre destynacje powinny być rozszerzone". "Jedną z pierwszych placówek, które będziemy musieli wzmocnić jest Japonia ze względu na Expo w Osace, ale też cała reforma jest potrzebna, bo (...) za moment, mam nadzieję, podpiszemy umowę jako Ministerstwo Rozwoju i Technologii z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, mamy gotowe porozumienie ws. radców technologicznych" - poinformował.

Piechowiak dodał, że resort wytypował 12 państw, ważnych z punktu widzenia Polski, jeśli idzie o inwestycje. Wymienił m.in. Wielką Brytanię, Ukrainę, Kanadę, Japonię, Koreę, Tajwan, Izrael, Stany Zjednoczone. "Zależy nam, by wysłać tam osoby, które będą poszukiwały inwestycji, które są Polsce potrzebne" - zaznaczył.

Wspieranie eksportu i inwestycji polskich przedsiębiorstw

Dodał, że będą one "szukały nowego know-how i rozmawiały na temat inwestycji, które mogłyby przyjść do Polski" i będą mieć paszport dyplomatyczny.

Członek zarządu wykonujący funkcję i obowiązki prezesa PAIH Piotr Dytko przyznał, że w porozumieniu z resortem rozwoju i technologii analizowana jest obecnie skuteczność funkcjonowania Zagranicznych Biur Handlowych PAIH.

Obecnie działa 55 Zagranicznych Biur Handlowych Agencji, z których 40 to placówki pozaunijne. Dwa nowe biura, w Wilnie i Belgradzie, mają być otwarte w styczniu.

Zagraniczne Biura Handlowe PAIH to sieć przedstawicielstw, których zadaniem jest m.in. wspieranie eksportu i inwestycji polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. Biura odpowiedzialne są m.in. za przygotowywanie analiz, organizację spotkań biznesowych, czy misji gospodarczych.

autorka: Magdalena Jarco