"Zachowania klientów zmieniły się diametralnie, więc katalog, który ukazał się w sierpniu tego roku, będzie ostatnim (...). To jest bardzo racjonalna, ale też emocjonalna decyzja" - stwierdził Konrad Gruss, prezes Inter Ikea Systems.

Katalog z meblami i innymi elementami wyposażenia wnętrz wydawany był każdego roku od 1951 roku, początkowo jedynie w Szwecji. W 2016 wydawnictwo osiągnęło rekordowy nakład 200 mln egzemplarzy - miało 69 wersji, dostępnych w 32 językach na ponad 50 rynkach. Od 2000 roku publikacja umieszczana była również w internecie.

W ostatnich latach Ikea próbowała różnych form katalogu oraz sposobów dystrybucji, inwestując jednocześnie w rozwój oferty online. Według Grussa "pandemia przyspieszyła rozwój cyfrowy", a "inspirujące zdjęcia produktów nadal będą powstawały". "Musimy znaleźć nowe sposoby komunikacji z klientem" - podkreślił. Z tego powodu papierowe wydawnictwo mają zastąpić aplikacje, media społecznościowe oraz strona internetowa.

Reklama

Historia katalogu zostanie upamiętniona specjalną publikacją jesienią przyszłego roku. Dla wielu znawców wzornictwa wydawnictwa Ikei są źródłem informacji o zmieniających się trendach.