Jak pokazują dane z Kalifornijski departament ds. pojazdów mechanicznych (DMV), w 2023 r. zarejestrowano 1603 pojazdy AV jako gotowe do testów, co stanowi wzrost o 430 samochodów lub 37 procent w porównaniu z 2021 r.

Trzy firmy dominują w Kalifornii

Raport DMV za 2023 r. wykazały, że 77 procent wszystkich zezwoleń wydano pojazdom AV trzech firm: Cruise, Waymo i Zoox, które zarejestrowały odpowiednio 510, 438 i 284 pojazdów.

Reklama

Te nazwy mogą nie być powszechnie znane dla niewtajemniczonych, ale ich spółki macierzyste tych firm powinny dawać znać o sobie. Cruise jest wspierany przez tradycyjnego producenta samochodów General Motors, Waymo i Zoox są spółkami zależnymi odpowiednio Alphabet i Amazon.

Pozostali daleko w tyle

Inne godne uwagi firmy testujące technologie autonomicznej jazdy w 2023 r. to Mercedes z 79 pojazdami i Apple z 67 gotowymi do jazdy po drogach pojazdami AV. Nuro, kalifornijski start-up, został zaprezentowany z 98 samochodami. Chiński pionier AV AutoX, który został drugą firmą, która otrzymała pozwolenie na testowanie samochodów autonomicznych w Kalifornii w 2021 r., miał 44 pojazdy na kalifornijskich drogach w 2023 r.

Niewykorzystane pozwolenia

Usługa przewozowa Lyft miała 23 pozwolenia w 2021 r. Jednak w okresie od grudnia 2022 r. do listopada 2023 r. nie skorzystała z tych zezwoleń. Niewielka flota sześciu samochodów Nvidii w 2021 r. również nie pojawia się w raportach z 2023 r.

Łącznie zezwolenia na testowanie robotaksówek z ludzkimi kierowcami bezpieczeństwa posiada obecnie z 35 firm.

ikona lupy />
Liczba autonomicznych pojazdów na drogach Kalifornii w latach 2021 i 2023 / statista.com