W zeszłym roku sprzedaż nowych pojazdów energetycznych, kategorii obejmującej samochody zasilane wyłącznie akumulatorem i hybrydowe, wzrosła o 42 proc. do prawie 11 milionów sztuk, zgodnie z danymi Chińskiego Stowarzyszenie Samochodów Osobowych.

Sprzedaż BYD, lidera wśród producentów pojazdów elektrycznych, wzrosła o ponad 40 proc. W zeszłym roku BYD sprzedał prawie 4,3 miliona aut, w tym ponad połowa (prawie 2,5 miliona) miało napęd hybrydowy.

W 2025 r. popyt osłabnie

Jednak przyszłość nie rysuje się już tak optymistycznie. Analitycy HSBC prognozują, że w tym roku wzrost sprzedaży nowych pojazdów elektrycznych w Chinach wyniesie jedynie 20 proc. W przypadku największego producenta elektryków BYD, analitycy HSBC przewidują wzrost sprzedaży na poziomie około 14 proc.. Dlatego w ich ocenie, w związku ze słabnącym popytem chińską branżę czeka wzmożona konsolidacja.

Yuqian Ding, szefowa badań nad chińskim rynkiem samochodowym w HSBC cytowana przez CNBC uważa, że wysokie wolumeny sprzedaży pozwoliły dużym, ale i mniejszym firmom utrzymać się na rynku pomimo spadających marż. Jednak w tym roku będzie inaczej. „Naszym zdaniem ta sytuacja jest nie do utrzymania i spodziewamy się, że tempo konsolidacji branży gwałtownie przyspieszy”, powiedziała Ding.

Pierwsze oznaki spowolnienie

CNBC przypomina, że w ostatnich latach mieszanka subsydiów i zachęt dla konsumentów do zakupu wspierała szybki wzrost chińskiego rynku pojazdów elektrycznych. Jak ocenia prezes i dyrektor generalny Appotronics Li Yi w wypowiedzi dla CNBC, w tym roku produkcja raczej nie wzrośnie, a rynek nie odbije się aż do 2026 r.

„Wielu klientów, producentów samochodów, nie jest w dobrej kondycji finansowej. Obcięli budżet na badania i rozwój. To z pewnością będzie miało negatywny wpływ na branżę”, powiedział Li, zwracając uwagę na problemy z nadwyżką mocy produkcyjnych.

Wojna cenowa

Słana kondycja wielu firm w branży w pewnym stopniu wynika też z wojny cenowej, którą rozpoczęły duże firmy, aby przyciągnąć klientów.

„Kiedy BYD i Tesla obniżyły ceny, większość rywali nie miała innego wyjścia, jak pójść w ich ślady. To wyraźnie zmniejszyło ogólny zysk w branży samochodowej”, powiedział Ding z HSBC. BYD ma marżę zysku netto wynoszącą zaledwie 5 proc.

W zeszłym roku firma Xiaomi wprowadziła na rynek swój elektryczny sedan SU7, który podobno miał większy zasięg, i cenę o 4000 USD niższą niż Model 3 Tesli.

Wysokie nasycenie rynku

Ze względu na wysoki wskaźnik penetracji aut elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów, który według danych Chińskiego Stowarzyszenie Samochodów Osobowych w drugiej połowie roku przekroczył 50 proc., tempo wzrostu sprzedaży nowych elektryków prawdopodobnie zwolni do 15 do 20 proc. w 2025 r., według analityka Fitch Bohua Wenyu Zhou i jego zespołu.