Oto najnowsze lokomotywy na polskich torach (ZDJĘCIA)
Przyszły rok powinien będzie przełomowy dla rynku producentów lokomotyw. Potrzeby są ogromne, bo np. średnia wieku lokomotyw w PKP Cargo to 27 lat. Do niedawna karty w Polsce rozdawali producenci zachodni, np. Siemens i Bombardier. Dzisiaj sytuacja wygląda inaczej, bo polscy producenci opracowali prototypowe konstrukcje lokomotyw. Większość z nich na razie przechodzi mordercze testy.
Przyszły rok powinien będzie przełomowy dla rynku producentów lokomotyw. Potrzeby są ogromne, bo np. średnia wieku lokomotyw w PKP Cargo to 27 lat. Do niedawna karty w Polsce rozdawali producenci zachodni, np. Siemens i Bombardier. I nic dziwnego, bo w latach 90. trzej główni rodzimi producenci lokomotyw spalinowych i elektrycznych – Fablok, Cegielski i Pafawag – zaprzestali produkcji. Dzisiaj sytuacja wygląda inaczej, bo polscy producenci opracowali – po raz pierwszy od tego czasu – prototypowe konstrukcje lokomotyw. Większość z nich na razie przechodzi mordercze testy w ramach jazd przed dopuszczeniem do eksploatacji, a od przyszłego roku pojawi się w przetargach. Jacy są najważniejsi gracze i jakie lokomotywy w najbliższych latach będą królować na polskich torach. Oto nasz subiektywny ranking.
1 Husarze obsługują dziś m.in. połączenie BWE, czyli Berlin-Warszawa Express. W czasie Euro 2012 Husarze zostały efektownie obklejone w barwy drużyn biorących udział w turnieju i miast-gospodarzy. Eurosprinterów używali też w ramach umów leasingowych przewoźnicy towarowi: PKP Cargo, Lotos Kolej i ITS. Eurosprinter to konstrukcja z początku lat 90., ale od tamtego czasu producent wprowadza nowe generacje. Pojazdy tego typu jeżdżą m.in. w Niemczech, Austrii, Danii i Grecji.
Media / PhotographerBartlomiej Banaszak
2 Vectron - następca EuroSprintera zaprojektowany przez Siemensa z myślą o rynku towarowym. Vectron miał premierę w 2010 r. W porównaniu z Siemensem konstruktorzy zmniejszyli tu prędkość konstrukcyjną do 160 km/godz. w przypadku prądu stałego i 200 km/godz. - dla prądu przemiennego (Husarz rozpędza się do 230 km/godz.). Zdj. VECTRON Siemens; plik na licencji Creative Commons 3.0; autor: Andreas Nagel
Wikimedia Commons
3 Jako pierwszy w Polsce zakupił ten model w 2012 r. przewoźnik DB Schenker Rail Polska, podpisując umowę na dostarczenie 23 takie pojazdy. Harmonogram dostaw zakłada, że wszystkie dotrą do Polski do 2015 r., a umowa może zostać powiększona o kolejnych 13 sztuk. Dotychczas lokomotywy Vectron zamówili przewoźnicy: Railpool (dla usług cargo w Niemczech) i Fuori Muro – na rynek włoski. W czerwcu tego roku pojazdy tego typu były testowane w tunelu pod kanałem La Manche.
Media
4 Gama - to pierwsza lokomotywa wyprodukowana przez Pesę Bydgoszcz. Ten polski producent wcześniej zdominował rynek pojazdów pasażerskich, szynobusów i tramwajów. Pod szyldem Gama polska Pesa proponuje istna gamę lokomotyw spalinowych i elektrycznych: pojazdy pasażerskie i towarowe w trzech różnych systemach napięcia, które potrafią rozpędzić się od 160 do 190 mkm/godz. Jako pierwsza powstała wersja elektryczna Gama Maraton. To 82-tonowa zabawka prezesa Pesy Tomasza Zaboklickiego wyposażona w dodatkowy silnik spalinowy, który umożliwia kontynuację jazdy bez trakcji (nawet na silniku dojazdowym, może prowadzić składy o masie powyżej 3 tys. ton).
Media
5 Od stycznia do marca Gama była testowana przez Lotos Kolej i PKP Intercity (te ostatnie były pechowe, bo podczas jazd z wagonami pasażerskimi doszło do potrącenia człowieka). Pesa była o krok od sprzedania 10 lokomotywy Gama w wersji spalinowej w ramach kontraktu PKP Intercity, ale w sierpniu przewoźnik unieważnił przetarg. Zamówienie ma zostać powtórzone jeszcze przed końcem w październiku.
Media
6 Griffin - na początku ta lokomotywa nosiła nazwę Elephant, ostatecznie została ochrzczona jako Griffin. Lokomotywa miała efektowna premierę podczas targów InnoTrans w Berlinie w 2012 r. Griffin dziecko Zbigniewa Jakubasa, który w 2003 r. kupił zakład w Nowym Sączu (wtedy ZNTK Nowy Sącz), a potem tez ZNLE Gliwice – dziś to Grupa Newag. Griffin to uniwersalna lokomotywa, która może prowadzić pociągi pasażerskie i towarowe. Jako pierwszy została wyprodukowany model E4MSU o prędkości maksymalnej 140 km/h w wersji wielosystemowej (zdolnej do jazdy w różnych systemach napięcia, czyli operowania na trasach międzynarodowych).
Media
7 W ramach procedur poprzedzających uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji w lipcu lokomotywę sprawdził przewoźnik PKP Cargo, zmuszając ja np. do ciągnięcia składów o masie 3,5 tys. ton. W sierpniu lokomotywa była testowana na torze próbnym w czeskim Velimiu. Według naszych ustaleń, jeszcze w tym roku ma trafić na atesty na Bałkanach, m.in. do Bośni i Hercegowiny. To właśnie z tym rynkiem wiąże nadzieję spółka Newag, który chce zrobić z Griffina konia pociągowego swojej oferty sprzedażowej. Zdj. Griffin NEWAG, plik na licencji Creative Commons, autor: KlimaIno
Wikimedia Commons
8 Dragon - starszy i cięższy brat Griffina, czyli kolejowy smok do obsługi dla pociągów towarowych. To pierwsza elektryczna lokomotywa polskiej produkcji od 1990 r., przy pomocy której Zbigniew Jakubas próbuje przełamać dominację Siemensa i Bombardiera. Sześcioosiowa lokomotywa elektryczna ze stajni Newag Gliwice przeznaczona jest do prowadzenia ciężkich składów - do 4 tys. ton. Prototypowy egzemplarz został zaprezentowany w 2009 r. podczas targów kolejowych Trako w Gdańsku. Projekt pojazdu został przygotowany przy pomocy EC Engineering z Krakowa i Instytutu Elektrotechniki w Międzylesiu.
Media
9 Newag chciałby, żeby był to następca elektrowozu ET22, którego ponad tysiąc sztuk powstało w latach 1969-1989 w zakładach PaFaWag we Wrocławiu (dziś należą do kanadyjskiego Bombardiera). Przez cały 2011 r. w ramach eksploatacji nadzorowanej lokomotywę Dragon testowali przewoźnicy towarowi STK, PKP Cargo, Pol-Miedź Trans i Lotos Kolej. W ramach tych testów Dragon Newagu przejechał 77,9 tys. km, czyli prawie dwa razy więcej niż długość równika. Dotychczas dziewięć Dragonów zamówiło dwóch przewoźników towarowych: STK i Lotos Kolej. Zdj. DRAGON Newag; plik na licencji Creative Commons; autor: Travelarz
Wikimedia Commons
10 TRAXX - seria lokomotyw kanadyjskiego Bombardiera oferowanych w wersjach do wyboru-do koloru: elektrycznych, spalinowych i hybrydowych, do prowadzenia pociągów towarowych i pasażerskich oraz w wersji jedno- albo wielosystemowych. Pudła i ramy wózków tych lokomotyw produkowane są w zakładach Bombardiera we Wrocławiu (dawny Pafawag). W Polsce otrzymały oznaczenie EU43 i EU47. Używają ich m.in. Lotos Kolej, Koleje Śląskie, PKP Cargo, PKP Intercity i Pol-Miedź Trans. Koleje Mazowieckie mają 11 lokomotyw TRAXX w wersji push-pull - pod nazwą Hetman - które służą do ciągnięcia i pchania wagonów piętrowych (to słynne piętrusy, które nie zmieściły się do tunelu średnicowego w Warszawie po jego remoncie w 2008 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe).
Media
11 Bombardier zaciera ręce, bo tym roku Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na kolejne lokomotywy dla pietrusów, które mają być dostarczone w 2014 r. Lokomotyw TRAXX używają spółki kolejowe m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, we Włoszech i na Węgrzech. Deutsche Bahn podpisał w tym roku umowę ramową na dostawę 450 pojazdów tego typu w wersji elektrycznej, która ma obowiązywać do 2023 r. Wartość tego kontraktu to – bagatela - 2 mld euro.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję