5 barier, które stoją na drodze rozwoju polskich firm. Zobacz co nas ogranicza
Bardziej niż brak zleceń, niedobór finansów czy niepewność gospodarcza, polskich przedsiębiorców ograniczają niejasne i sprzeczne przepisy i biurokracja – wynika z raportu „Polska: dynamiczny rozwój w sercu Europy”.
.
1
W całej Unii Europejskiej największym ograniczeniem dla biznesu jest niepewność gospodarcza, na którą wskazało 40 proc. badanych.
W Polsce problem ten znalazł się na drugim miejscu, choć wskazało na niego więcej ankietowanych - aż 41 proc.
Forsal.pl
2
Braku popytu obawia się więcej niż 1/3 polskich firm (36 proc.), nieco powyżej średniej Unii Europejskiej (31%). Jak tłumaczą autorzy raportu, może wynikać to z faktu, iż kilku kluczowych partnerów handlowych w regionie wciąż jeszcze walczy o powrót na ścieżkę ożywionego wzrostu.
Jednak, jak wskazuje raport, 36 proc. badanych spodziewa się w najbliższych 12 miesiącach wzrostu przychodów firmy.
Forsal.pl
3
Znaczącą obawą w Polsce jest również niedobór finansowania, na który wskazało 33 proc. badanych. To więcej niż średnia UE (24 proc.).
- W Polsce nie ma sprzyjającego otoczenia dla innowacji – komentuje prof. Waldemar Frąckowiak z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. – Małe i średnie firmy, nawet jeśli znajdą innowacyjne rozwiązania, nie mają pieniędzy na ich wdrożenie ani na machinę marketingową, która towarzyszy wprowadzaniu innowacji na rynek.
Forsal.pl
4 Mniej niż 10 proc. menedżerów wskazuje na słabą sieć transportową lub niewystarczająco rozwiniętą infrastrukturę telekomunikacyjną jako czynniki spowalniające rozwój ich firm.
Forsal.pl
5
Co ciekawe, autorzy raportu zbadali również, czym powinien charakteryzować się dobry lider.
W Polsce najważniejszymi cechami okazały się: dobra komunikacja (96 proc. wskazań), umiejętność inspirowania (94 proc.), pozytywne nastawienie (94 proc.), pewność siebie (92 proc.) i kreatywność (86 proc.).
Zupełnie inne są wyniki badania w innych krajach. Najważniejszą cechą dobrego przywódcy okazuje się tam uczciwość, którą wskazało 93 proc. badanych. W Polsce wskazało ją 78 proc. osób.
- Warto też zauważyć, że w Polsce więcej osób, niż w innych krajach ceni kreatywność. Jeżeli chcemy być kreatywni w Polsce, znajdujemy z reguły rozwiązania znajdujące się na granicy obowiązującego prawa albo poza nią – komentuje prof. Waldemar Frąckowiak.
ShutterStock
6 Jeżeli zainteresowałeś się barierami, które hamują rozwój polskich przedsiębiorców, zobacz też 10 najgorszych polskich inwestycji ostatnich 10 lat
DGP
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję