Ile naprawdę warte są wielkie marki? Te "twarze" biznesu nie potrzebują retuszu
Którzy przedstawiciele poszczególnych branż mają najlepszą opinię? Magazyn Fortune przyjrzał się temu, jak przez pracowników danych sektorów odbierane są wielkie marki. Oto najlepsi z najlepszych.
Którzy przedstawiciele poszczególnych branż mają najlepszą opinię? Magazyn Fortune przyjrzał się temu, jak przez pracowników danych sektorów odbierane są wielkie marki. Oto najlepsi z najlepszych.
1 Ranking powstał na podstawie 9 kryteriów, począwszy od innowacyjności, a skończywszy na społecznej odpowiedzialności. Pozostałe kryteria to: zarządzanie kapitałem ludzkim, wykorzystanie firmowych aktywów, jakość zarządzania, stan kapitału, wartość długoterminowych inwestycji, jakość produktów i światowa konkurencyjność. Zestawienie powstało w oparciu o badanie opinii przeprowadzone przez firmę Hay Group. Pracownicy na stanowiskach wykonawczych, dyrektorzy oraz firmowi analitycy ocenili firmy z branż, w których pracują. Każdy miał za zadanie wskazanie 10 najbardziej cenionych firm pod względem każdego z kryteriów.
ShutterStock
2 General Electric jest zdaniem zarządzających nim na etapie „historycznego zwrotu”. W najbliższym czasie firma ma skupić się na produkcji silników odrzutowych, sprzętu medycznego oraz turbin gazowych. Postawi też na rozszerzenie własnych inwestycji zagranicznych. W styczniu General nabyło 20 proc. udziałów we francuskim Alstomie. Przymierza się też do zbudowania elektrowni w Algierii. Elektroniczny gigant został najlepiej oceniony pod względem zarządzania kapitałem ludzkim, odpowiedzialności społecznej, jakości produktów i światowej konkurencyjności (lider w branży).
Bloomberg
3 Potentat z branży płatności kartowych wykonał w ostatnim czasie kilka działań które pokazują, że zamierza mocno rywalizować na polu technologicznym. Dołączył do konkurencji przy wdrażaniu usługi Apple Pay, która umożliwi dokonywania mobilnych płatności. American Express ogłosił też partnerski Membership Rewards Program, realizowany wraz z portalem Airbnb. Firma otworzyła także technologiczny hub w Dolinie Krzemowej.
Bloomberg / Dawn Villella
4 Światowy lider w branży lotniczej pod względem uznania marki. Warto jednak zwrócić uwagę, że całkowita ocena linii to tylko 5,1 pkt., co oznacza że konkurencja ma pod względem opinii nie najlepsze notowania. Dla porównania, Walt Disney, lider w zakresie rozrywki otrzymał łączną ocenę na poziomie prawie 9 pkt. Southwest Airlines są największymi liniami lotniczymi na świecie pod względem przewiezionych pasażerów na lotach krajowych. Obsługuje przede wszystkim połączenia w Stanach Zjednoczonych. Linia lotnicza została założona w 1971 roku.
Bloomberg
5 Kto nie docenia kultowych postaci Walta Disneya? Niezwykle wysoką pozycję oraz ogólną ocenę firma zawdzięcza dużej innowacyjności. Jej najnowsze nowatorskie produkty, takie jak MagicBands i Disney World są wyposażone w technologię RFID, która ułatwia zwiedzającym poruszanie się po parkach rozrywki oraz wirtualne zakupy markowych produktów. Dominacja Walta Disneya w barnży rozrywkowej nie podlega dyskusji: w każdej w z analizowanych 9 kategorii firma okazała się najlepsza.
Bloomberg
6
Bloomberg / Barry Sweet
7 Gigant z branży e-commerce zajmuje się dostawą bardzo różnych produktów, od żywności po kobiecą odzież. W poprzednim roku firma przyniosła 88,8 mld dol. zysku. Ocena Amazona w badaniu jest bardzo zróżnicowana. Najwyżej została oceniona jakość usług (1. miejsce) oraz innowacyjność (2.). Najgorzej zaś społeczna odpowiedzialność (8.), wykorzystanie firmowych aktywów (6.) oraz światową konkurencyjność (5.).
Bloomberg
8 Berkshire Hathaway jest prowadzona przez „wyrocznię z Omaha”, czyli Warrena Buffetta. Ten międzynarodowy holding ma swoje udziały we wszystkim, począwszy od kolei, a skończywszy na producencie ketchupu Heinz. W tym roku firma przekroczyła po raz pierwszy rynkową wartość 300 mld dol. Ankietowani zdecydowanie najniżej ocenili Berkshire pod względem społecznej odpowiedzialności (dopiero 9 miejsce w branży). Pod względem jakości usług firma zajęła 3. miejsce w branży, natomiast globalnej konkurencyjności 2. We wszystkich pozostałych dziedzinach firma Buffeta dystansuje konkurencję. Na fot. Warren Buffett podczas zjazdu akcjonariuszy Berkshire Hathaway 2013
Bloomberg / Daniel Acker
9 Sukces Google’a jest w znacznej mierze pochodną skutecznych działań reklamowych, które w ostatnim roku pozwoliły zanotować firmie 66 mld dochodu. Marka jest także niezmiennie w czołówce innowacyjności, chociaż jej ostatni znany produkt – Google Glass okazał się komercyjną porażką. Firma prowadzi aktualnie zaawansowane badania nad samosterującym autem oraz znajduje się na zaawansowanym etapie realizacji projektu Google Fiber, który ma zapewnić szybki, szerokopasmowy internet amerykańskim miastom.
Bloomberg / David Paul Morris
10 Apple od 8 lat z rzędu utrzymuje się na szczycie zestawienia najbardziej docenianych firm na świecie. W lutym, jako pierwsza firma, przekroczyło wartość rynkową 700 mld dol. W styczniu firma ogłosiła rekordową sprzedaż smartfonów – 75 mln aparatów w ciągu 3 ostatnich miesięcy 2014 roku. Dominacja Aplle’a w branży komputerowej nie pozostawia wątpliwości: firma została najwyżej oceniona przez respondentów pod względem wszystkich kryteriów branych pod uwagę w rankingu Fortune’a. Na zdj. Sklep Apple w Pekinie
Bloomberg / Nelson Ching
11 Jeśli zainteresowała Cię galeria najbardziej uznanych marek zobacz również, jak polskie starają się takimi stać.
Youtube
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję