Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 13,9 i był o 2,0 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost o 2,8 p. proc. odnotowano dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju.
Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,3 p. proc. dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów, 1,5 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,9 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
W odniesieniu do września 2023 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 6,4 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -9,7.
Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 2,3 p. proc. i 1,5 p. proc.). Niższe wartość niż przed miesiącem odnotowały oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadki odpowiednio o 1,6 p.proc. i 0,1 p. proc.).
We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 0,3 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2023 r.(PAP Biznes)