Szef resortu infrastruktury pytany w piątek na antenie TVP 1 jak dokończyć sieć dróg bazowych w Polsce bez funduszy europejskich, z którymi zaczynamy mieć kłopoty zapewnił: "Jestem przekonany, że będziemy dysponowali funduszami europejskimi na realizację inwestycji komunikacyjnych, nie tylko drogowych, ale i kolejowych".

Stwierdził, że modernizowana jest istniejąca sieć komunikacyjna i będzie budowana nowa. Dał przykład linii kolejowych, które mają być budowane w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Również są ważne z punktu widzenia komunikacyjnego; "będziemy na pewno wykorzystywali tutaj środki europejskie" - zaznaczył.

Reklama

Adamczyk pytany o duży wkład środków unijnych w finansowanie tunelu w Świnoujściu powiedział, że "tylko taka konstrukcja finansowa mogła być możliwa w przypadku miasta na prawach prezydenckich, jakim m.in. Świnoujście". Minister zwrócił uwagę, że ustawa o drogach publicznych stanowi, iż państwo nie może finansować prac drogowych na drogach krajowych w obszarze administracyjnym miasta prezydenckiego. Dodał, że strona rządowa wzięła na siebie całą organizację i prowadzenie budowy. "GDDKiA realizuje w imieniu samorządu Świnoujścia to przedsięwzięcie" - powiedział.

Odnosząc się do kosztów projektu Adamczyk przypomniał, że 85 proc. dofinansowania zostało pozyskane z UE. Dodał, że miasto Świnoujście założyło, że z podatków z gazoporu sfinansuje 15 proc.

Świnoujście to jedyne miasto w Polsce położone na 44 wyspach, z których największe zamieszkane to Uznam i Wolin. Obecnie jedynym połączeniem pomiędzy nimi są przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Budowa podziemnego tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin, docelowo ma te problemy rozwiązać. Tunel wydrążony pod Świną, ma 1,48 km długości i 12 metrów średnicy wewnętrznej. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Poza tunelem w ramach inwestycji budowany jest również nowy układ drogowy, który połączy tunel z istniejącą siecią dróg.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pełni rolę inwestora zastępczego. Budowa tunelu jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość inwestycji to prawie 914 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków UE wynosi 775 mln zł.