Jak wyjaśniło stowarzyszenie, badanie jest częścią prowadzonej kampanii pt. "Rowerowa Rewolucja". Jej celem to popularyzacja tego środka transportu, nie tylko w trakcie wypoczynku.

Jak wynika z przeprowadzonego na zlecenie PSR badania, 41 proc. Polaków korzysta z jednośladów, ograniczając podróżowanie innymi środkami transportu. "Rezygnujemy głównie z komunikacji miejskiej, taksówek oraz samochodów. Ponadto Polacy częściej wsiadają na rowery - aż 24 proc. deklaruje, że jeździ więcej niż w poprzednim roku" - dodano.

Badanie wykazało też, że blisko powoła respondentów (45 proc.) zamierza spędzić wakacje z rowerem.

Stowarzyszenie dodało, że to, iż nasi rodacy wybierają coraz częściej rower, potwierdzają decyzje zakupowe. "4 proc. respondentów nabyło rower w czasie pandemii, a 18 proc. rozważa zakup w najbliższym czasie" - podkreślono.

Reklama

Organizacja przywołuje zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która wskazuje, że rower to bezpieczny środek transportu i umożliwia utrzymanie odpowiedniego dystansu, a tym samym wpływa na ograniczanie rozprzestrzeniania się koronawirusa.

Stowarzyszenie dodaje, że rower to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu - nie wiąże się z jakimikolwiek zanieczyszczeniami powietrza, nie generuje dwutlenku węgla. Rower to też alternatywa dla zakorkowanych miast.

"Przemieszczając się samochodem coraz więcej czasu spędzamy stojąc w korkach. W godzinach szczytu w dużym mieście przejechanie 15 km autem może zająć nawet półtorej godziny. Problem ten nie dotyczy rowerów. Przy dobrej infrastrukturze tę samą odległość rowerzysta, jadąc równomiernym, spokojnym tempem jest w stanie przemierzyć w 45 minut" - zwrócił uwagę prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego Krzysztof Dylewski.

Organizacja dodała, że wartość roweru coraz częściej zauważają władze samorządowe, które inwestują w infrastrukturę przeznaczoną dla tych jednośladów.

W ramach kampanii "Rowerowa Rewolucja" w ciągu najbliższych trzech miesięcy w internecie ma się pojawić seria krótkich spotów podkreślających walory transportu rowerowego, a w mediach publikowane będą informacje opisujące realizowane przez Stowarzyszenie inicjatywy. Akcja obejmie również media społecznościowe.

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe to organizacja, która zrzesza przedstawicieli polskich producentów oraz importerów rowerów i części rowerowych, przedstawicieli hurtowni i sklepów rowerowych, a także mediów branżowych. Polska jest na czwartym miejscu w UE w produkcji rowerów. Rocznie produkowanych jest ponad 1,5 mln rowerów.