Jak poinformował w poniedziałek Zarząd Transportu Publicznego, usługa pod nazwą LajkBike może ruszyć nawet kilka dni wcześniej, czyli pod koniec sierpnia – operator rowerów wciąż oczekuje na interpretację Krajowej Izby Skarbowej w sprawie podatku VAT za regulaminowe opłaty dodatkowe (kary).

500 rowerów tradycyjnych i 250 elektrycznych

„Pod koniec sierpnia upływa półroczny termin na udzielenie odpowiedzi przez KIS. Zarząd Transportu Publicznego podjął decyzję, że po upływie tego czasu, wypożyczalnia zostanie niezwłocznie uruchomiona, niezależnie od tego czy otrzymamy interpretację podatkową, czy też nie. A jeśli otrzymamy decyzję wcześniej, może stać się to jeszcze pod koniec sierpnia” - tłumaczą przedstawiciele ZTP.

Reklama

Zgodnie z zapowiedziami w tym samym dniu wystartuje strona internetowa, poprzez którą będzie można składać wnioski o wypożyczenie jednośladów.

W nowym systemie długoterminowym znajdzie się 500 rowerów tradycyjnych i 250 elektrycznych. Po opłaceniu abonamentu sprzęt będzie można wziąć do swojego miejsca zamieszkania i korzystać z niego przez co najmniej przez miesiąc, a maksymalnie przez trzy miesiące.

Zgodnie z cennikiem przyjętym przez radę miasta podstawowy abonament miesięczny za rower tradycyjny wyniesie 29 zł, a za rower elektryczny 79 zł z zastrzeżeniem, że jego użytkownik przejedzie w ciągu miesiąca maksymalnie 900 km. Przy przekroczeniu tego limitu opłata miesięczna wyniesie 499 zł.

Przyjęte stawki abonamentu miesięcznego są bardzo atrakcyjne w porównaniu do ofert komercyjnych

Zdaniem zarządcy transportu w Krakowie przyjęte stawki abonamentu miesięcznego są bardzo atrakcyjne w porównaniu do ofert komercyjnych. Ponadto użytkownicy w ramach abonamentu otrzymają bezpłatny serwis w przypadkach usterek czy innych niezawinionych kłopotów z rowerem.

Limit kilometrowy został wprowadzony – wyjaśnili przedstawiciele ZPT – aby rowery elektryczne były wykorzystywane wyłącznie jako prywatny transport do pracy czy szkoły, a nie służyły jako sprzęt używany do celów zarobkowych, na przykład przez kurierów. Według założeń miejskie jednoślady będzie można pożyczyć na maksymalnie trzy miesiące.

Kraków był pierwszym polskim miastem, które w 2008 r. uruchomiło system rowerów miejskich. Pierwszy system pod nazwą KMK Bike zastąpiło w 2016 r. Wavelo. System liczył ponad 160 stacji i przeszło 1,5 tys. jednośladów w całym mieście.

Z końcem 2019 r. operator systemu – firma BikeU - zerwał umowę z miastem na prowadzenie wypożyczalni. Przegrała ona konkurencję ze zdobywającymi coraz większą popularność komercyjnymi wypożyczalniami elektrycznych hulajnóg.

autor: Rafał Grzyb