Jak przekazał Puchalski, miasto zgłaszało, że nalepka jest zbędna. Wysłało też pisma, by zmodyfikować ustawę i rozporządzenie. "Te nalepki nikomu do niczego są nie potrzebne. Mamy możliwość weryfikacji uprawnienia przez kontakt z Centralną Ewidencją Pojazdów i bazę, którą sami wygenerujemy" - dodał dyrektor ZDM. Podkreślił, że o ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak, nie ma mandatu. "Wykroczeniem, karanym mandatem w wysokości 500 zł, jest wjazd do SCT bez uprawnień" - zaznaczył.

Zamieszanie wokół specjalistycznych nalepek

Łukasz Puchalski wyjaśnił, że nalepka, która jest przyjęta w rozporządzeniu, jest nalepką specjalistyczną, której nie da się w prosty sposób drukować w miejscu obsługi i koszty jej wykonania są drogie. "Ustawodawca założył kwotę 5 zł za nalepkę, a 4 zł kosztuje jej wydruk plus koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych za drukarkę. My zamawiamy w drukarni teraz po 100 sztuk nalepek i czekamy, jak przyjdą" - dodał.

Reklama

"Liczymy na to, że ustawodawca wycofa się z tej naklejki. Widzimy ze strony ministerstwa chęć czerpania wiedzy z naszego pilotażu. Bo warszawska strefa jest w tej części Europy pierwszą SCT" - podkreślił Puchalski. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się w miniony czwartek projekt rozporządzenia resortu klimatu zmieniający rozporządzenie ws. wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Nowe nalepki mają mieć prostszy wzór, co ułatwi ich druk.

W najbliższych dwóch tygodniach na wjazdach na teren SCT zostanie rozstawionych kilkadziesiąt znaków informujących o wjeździe do strefy. Na razie będą zasłonięte i zaczną obowiązywać od 1 lipca. "Dodatkowo, poza wymogiem ustawowym, w lipcu będziemy dokładać oznakowanie informacyjne zapowiadające wjazd do SCT" - dodał Puchalski. Przypomniał, że obszar SCT to 7 proc. powierzchni miasta. Wymogi SCT od 1 lipca dotyczą aut benzynowych wyprodukowanych przed 1997 rokiem i z silnikiem Diesla wyprodukowanych przed 2005 rokiem.

"To nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie. Połowa z tych aut to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia" - powiedział Puchalski. Zaznaczył, że jak widać, SCT nie dotyczy dużej ilości pojazdów. Przekazał, że w weekend było ponad 5 tys. wejść na stronę ZDM, gdzie jest specjalny kalkulator, który pokaże czy pojazd wjedzie czy nie wjedzie do SCT. "Te wejścia skończyły się 20 wnioskami" - dodał.

SCT wchodzi w życie od 1 lipca, natomiast w kolejnych latach warunki wjazdu do strefy będą się zmieniać. Na stronie ZDM jest zakładka "Sprawdź swój pojazd", gdzie można sprawdzić, czy pojazd może wjechać do strefy. W przypadku odmowy można starać się o wyłączenie. Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, muszą spełnić wymogi - mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, posiadać europejską kartę parkingową, otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą też się starać firmy, która ma siedzibę bądź rozlicza podatki w Warszawie, posiada kartę europejską, lub ma samochód specjalny albo historyczny.

Osoby płacące podatki w stolicy póki co zwolnione ze spełniania wymagań strefy

Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.

Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, którzy przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów.

Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki do wjazdu. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne a także specjalne - jak karawan, czy pomoc drogowa.

Gmina zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy - do wykorzystania przez 4 dni w roku. Wnioski można składać przez internet. Po spełnieniu wymagań dostaje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do SCT. Drogowcy testowali już urządzenie, które chcą udostępnić Straży Miejskiej do końca roku. "Zarówno Policja jak i Straż Miejska mają prawo zatrzymać pojazd do kontroli. Natomiast my testowaliśmy system kontroli na bazie kamer, który działa na zasadzie preselekcji. Wyłapuje pojazd, który nie spełnia norm, a następnie patrol ustawiony 200 metrów dalej zatrzymuje go do kontroli, będąc pewnym, że nie spełnia on norm" - powiedział Puchalski.

Miasto uruchomiło specjalny punkt informacyjny przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej) działający w dni robocze w godzinach 8-20. Można również kontaktować się przez miejski numer 19115. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą.(PAP)

Autorka: Marta Stańczyk