"Widać, że rynek doszedł do ściany i nie akceptuje ceny za ubogo wyposażony samochód z segmentu B na poziomie 100 tys. zł. Nie akceptuje też raty za auto, jaka wychodzi przy obecnych kosztach finansowania. Dlatego ten rajd do góry musi się zatrzymać, bo osiągnęliśmy już górny pułap" - ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, internetowej platformy do zakupu, wynajmu i leasingu pojazdów. Dlatego, według ekspertów firmy, rok 2023 przyniesie stopniowe wyhamowywanie podwyżek cen nowych samochodów. Warunkiem jest jednak stabilizacja lub umocnienie kursu złotego, co z kolei będzie zależało od dalszego przebiegu wojny w Ukrainie, a także losów KPO.

"Myślę, że samochody zdrożeją co najwyżej o 10 proc., ale pod warunkiem, że nie nastąpi gwałtowne osłabienie złotego, to znaczy, że nie zobaczymy ponownie dolara czy euro po ok. 5 zł. W takim wypadku skala podwyżek byłaby większa" - ocenia Knitter.

Jak zauważa Carsmile, popyt w klasie premium, czy premium plus prawie się nie zmienił w roku 2022. Firma ocenia, że "nieźle" jest też w segmencie najsłabiej wyposażonych, najtańszych aut. Spadła natomiast liczba transakcji zakupu samochodów „średnich”, czyli z przedziału cenowego od ok. 100 tys. do 250 tys. zł, zwłaszcza gdy nie są to crossovery, ani SUVy. "Przy dużym wzroście cen, połączonym z podwyżką raty wynikającą ze wzrostu WIBORu, miesięczny koszt użytkowania takich pojazdów powiększył się do poziomu nieakceptowalnego przez wielu Polaków" – ocenił Knitter.

Reklama

Carsmile przytacza dane firmy Samar, z których wynika, że średnia cena nowego auta wyniosła w listopadzie 2022 r. 159,7 tys. zł i była o 14,4 proc. wyższa niż rok wcześniej. Jak jednak zwraca uwagę Knitter, taki wzrost jest odczuwalny tylko przez nabywców kupujących pojazdy za gotówkę. W przypadku zakupów dokonywanych z udziałem leasingu, kredytu czy innych form finansowania, gdzie rata wyliczana jest w oparciu o stopę WIBOR, odczuwalny koszt zakupu auta wzrósł w 2022 rok średnio o ok. 26 proc. - szacuje Carsmile.

Natomiast w segmencie najtańszych aut, gdzie wzrost cen był dodatkowo stymulowany wejściem w życie przepisów o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów w wybrane systemy bezpieczeństwa, podwyżki wyniosły - według szacunków firmy - średnio 60 proc., przy czym szacunek ten bierze pod uwagę wzrost raty uwzględniający podwyżkę ceny katalogowej auta, brak rabatów, a także wzrost stóp procentowych.

Tymczasem - jak wskazuje Carsmile - najwięcej nowych aut kupują 30-40-latkowie, czyli osoby spłacające jednocześnie duże kredyty hipoteczne, które są najbardziej dotknięte wzrostem WIBORu z uwagi na długi okres spłaty tego typu pożyczek.

Eksperci Carsmile oczekują, że 2023 r. przyniesie niewielki spadek sprzedaży nowych aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t., w podstawowym scenariuszu o 5-10 proc. (PAP)