Jedną z głównych przeszkód często podnoszonych przez krytyków autonomicznych samochodów są kwestie bezpieczeństwa. Pierwszą ofiarą tych obaw stał się General Motors AV Cruise, którego testy w San Francisco zostały zawieszone w 2023 r., po wypadku z udziałem pieszego.

Bezpieczeństwo pojazdów autonomicznych (AV) odzwierciedla się również częściowo w ich wskaźniku wypadków (a w zasadzie kolizji) w porównaniu ze zwykłymi samochodami osobowymi.

Wyskoki wskaźnik kolizji autonomicznych aut

Według danych raportu Autonomous Vehicle Collision Reports kalifornijskiego departamentu ds. pojazdów mechanicznych, w 2022 r. zgłoszono, że 1552 autonomiczne pojazdy zarejestrowane do testów w Kalifornii, przejechało 5,7 miliona mil.

Jednocześnie w ciągu roku pojazdy autonomiczne brały udział w 150 kolizjach, co oznacza, że wskaźniki wypadków pojazdów autonomicznych były na poziomie 96,7 kolizji na 1000 pojazdów AV i 26,3 kolizji na milion przejechanych mil.

Na podstawie danych amerykańskiego Departamentu Transportu i danych kalifornijskiej drogówki (California Highway Patrol), Statista obliczyła, że w 2022 r. ogólny wskaźnik wypadków na 1000 pojazdów w Kalifornii wyniósł 7,0, podczas gdy wskaźnik wypadków na milion przejechanych mil wyniósł 0,7. W przypadku całego kraju wskaźniki te kształtują się na poziomach odpowiednio 20,9 kolizji na 1000 samochodów w USA i 1,9 wypadków na milion przejechanych mil.

Liczby to nie wszystko

Jak widać wskaźniki dla samochodów autonomicznych są znacznie wyższe niż w przypadku wszystkich aut w Kalifornii i w całych Stanach Zjednoczonych. Jednak nie należy zapominać, że całkowita liczba wypadków drogowych na drogach publicznych, która stanowi podstawę obliczeń wskaźników, może nie odpowiadać rzeczywistej liczbie wypadków, ponieważ do statystyk brane są tylko zdarzenia, gdy zaangażowana była policja. Tymczasem producenci pojazdów autonomicznych są zobowiązani do przestrzegania wyższych standardów przy zgłaszaniu kolizji.

Raportowane zdarzenia drogowe w których uczestniczyły samochody autonomiczne w większość przypadków dotyczą drobnych kolizji, stłuczek i zarysowań. Ponadto często ich sprawcami byli inni uczestników ruchu, którzy próbowali np. ominąć pojazd autonomiczny.

Dziesięć raportów o kolizjach złożonych w 2022 r. obejmowało udział rowerzystów, pieszych lub hulajnóg elektrycznych, podczas gdy reszta dotyczyła motocykli, ciężarówek lub samochodów.

ikona lupy />
Wskaźnik wypadkowości samochodów elektrycznych / statista.com