Umowa na zaprojektowanie i budowę tego odcinka podpisana była w marcu 2024 roku. Obecnie przyszedł czas na realizację budowy odcinka S11 pomiędzy Kępnem i Siemianicami, który będzie miał 12,5 kilometra. Pierwsze koparki będą mogły wjechać na plac budowy po wydaniu decyzji ZRID.

Odcinek S11 pomiędzy Kępnem i Siemianicami, to jeden z trzech przygotowywanych do realizacji fragmentów trasy pomiędzy Kępnem i początkiem obwodnicy Olesna. Dla kolejnych dwóch odcinków wnioski o wydanie decyzji ZRID zostaną złożone jeszcze w pierwszej połowie tego roku - podała GDDKiA.

ikona lupy />
Umowa na odcinek S11 pomiędzy Kępnem i Siemianicami / GDDKiA

Zakres prac do wykonania

Realizowany odcinek S11 to jeden trzech z fragmentów trasy, która skomunikuje województwa opolskie i wielkopolskie.

Budowany odcinek pomiędzy Kępnem i Siemianicami w większości będzie przebiegała nowym śladem. Początek trasy utworzy połączenie z oddaną do ruchu w połowie sierpnia 2021 roku obwodnicą Kępna. Inwestycja w całości położona jest w woj. wielkopolskim i ominie kolejno miejscowości Słupia pod Kępnem, Łęka Opatowska, Opatów i Siemianice.

Na trasie planowana jest budowa dziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. Powstanie też węzeł drogowy Siemianice.

Całą 46-kilometrową trasą pojedziemy za trzy lata

Pozostałe dwa odcinki dwujezdniowej drogi ekspresowej między końcem obwodnicy Kępna a początkiem obwodnicy Olesna stanowią: Siemianice - Gotartów (22,7 km) i Gotartów - początek obwodnicy Olesna (10,5 km).

Na całej 46-kilonetrowej nowej trasie S11, zaplanowano budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt oraz węzłów drogowych: Siemianice, Byczyna, Kluczbork Północ i Kluczbork Południe.

W zakres prac wchodzi budowa urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowa infrastruktury technicznej (sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej oraz urządzeń melioracyjnych).

Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.

Cała 46-kilometrowa trasa ma być dostępne dla ruchu w 2028 roku.

W 5 godz. z Kołobrzegu na Śląsk

Do 2030 roku cała S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg, Koszalin, Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po ukończeniu wszystkich odcinków trasa będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (35,5 km) blisko 620 km.

Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km (wliczając wspólny przebieg S6 i S11). Oddana do ruchu w 2023 roku obwodnica Olesna również jest elementem trasy S11.

Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze.

Pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie – na połączeniu z autostradą A1 – zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.