Oddany do ruchu fragment S14 ma 16,3 km. Nowa trasa, licząca ponad 40 km, połączyła autostradę A2 i drogę krajową 91 z trasą ekspresową S8; była ostatnim brakującym elementem tzw. ringu autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi. Od północy tworzy go autostrada A2, od południa S8, a od wschodu - autostrada A1.

Niebawem pełną obwodnicę ma mieć też Kraków

"Zakończona została budowa obwodnicy Łodzi. To obwodnica pierwszego dużego miasta w Polsce, która została dokończona. To olbrzymie ułatwienie dla mieszkańców regionu, ale także dla komunikacji ogólnopolskiej z uwagi na centralne położenie Łodzi" - podkreślił podczas uroczystego otwarcia minister kultury Piotr Gliński.

Reklama

Poinformował, że nowa S14 ma łączną długość blisko 30 km, a cała obwodnica Łodzi – razem z autostradami i drogą ekspresową S8 liczy 122 km. Budowa dwóch odcinków S14 - jak dodał - kosztowała ponad 1,5 mld zł. Gliński zaznaczył, że inwestycję dopełni budowa łącznika od węzła Aleksandrów Łódzkiego do ul. Szczecińskiej w Łodzi oraz rozbudowa węzła Emilia. W tym tygodniu ogłoszono przetargi na ich realizację.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że Łódź jest pierwszym miastem w kraju z pełnym ringiem autostradowym, ale – jak zapowiedział – niebawem pełną obwodnicę ma mieć też Kraków, a następnie m.in. Szczecin i Warszawa.

Wartość kontraktu, który zrealizowała chińska firma Stecol Corporation, przekroczyła 800 mln zł mln zł brutto.

Domknięcie ringu tras szybkiego ruchu wokół aglomeracji łódzkiej ma poprawić warunki życia mieszkańców: Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, wyprowadzając tranzyt z tych miejscowości. Skróci czas przejazdu przez centrum kraju, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo podróżowania, a także ułatwi poruszanie się po całej aglomeracji, bez konieczności przejazdu przez centra Łodzi i jej miast satelitarnych.

autor: Bartłomiej Pawlak