Wałcz od końca 2020 roku posiada już obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S10. Jednak przez miasto nadal przebiega DK22, przez którą miasto nadal cierpi z powodu dużego natężenia ruchu. Dopiero budowa obwodnicy w ciągu tej drogi pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Wałcza w ciągu DK22. GDDKiA spodziewa się, że Wojewoda Zachodniopomorski powinien wydać decyzję w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Wydanie decyzji umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych, które według inwestora mogą rozpocząć się rozpocząć pod koniec tego roku. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 roku. Realizacją inwestycji o wartości 175,6 mln zł zajmuje firma PORR.

ikona lupy />
Obwodnica Wałcza w ciągu DK22 – wniosek ZRID / GDDKiA

Przebieg obwodnicy Wałcza w ciągu DK22

Nowa obwodnica Wałcza będzie miała długość 13,3 km. Przez uwarunkowania terenowe, związane głównie z lokalizacją wokół Wałcza licznych jezior, przebieg obwodnicy mógł być poprowadzony tylko po wschodniej stronie miasta. Nowa trasa ominie również położoną na południowy zachód od Wałcza miejscowość Strączno, gdzie zostanie włączona do istniejącej DK22. Na drugi krańcu obwodnicy, w miejscu połączenia z drogą ekspresową S10, powstanie nowy węzeł drogowy.

Obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).

– Na trasie powstaną dwa mosty, przejazd dla rowerzystów pod drogą, wiadukt na linią kolejową oraz wiadukt nad S10 w ramach nowego węzła drogowego. Zaplanowano również realizację sześciu rond z drogami powiatowymi, gminnymi i drogą wojewódzką – podaje GDDKiA

ikona lupy />
Plan obwodnicy Wałcza w ciągu DK22 / GDDKiA

Nowe obwodnice na Pomorzu Zachodnim

W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim ma powstać łącznie dziewięć obwodnic.

Pierwsza z nich jest już ukończona. Obwodnica Gryfina w ciągu DK31, została oddana do użytki w grudniu ubiegłego roku. Do końca zbliża się też budowa obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20. Z objazdu Szczecinka kierowcy będą mogli skorzystać już w ciągu najbliższych tygodni.

Pozostałe obwodnice są na etapie składanie wniosków ZRID i wyboru wykonawców. Dla obwodnicy Szwecji w ciągu DK22 decyzja ZRID została wydana w marcu tego roku. Wykonawca rozpoczął już pierwsze prace w terenie.

W przypadki obwodnic Rusinowa na DK22 oraz Stargardu na DK20 trwają prace projektowe.

Natomiast dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).

W przetargu jest również obwodnica Złocieńca w ciągu DK20. Na początku kwietnia GDDKiA poznała oferty wykonawców.

W najgorszej sytuacji jest obwodnicy Człopy w ciągu DK22, ponieważ w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.

ikona lupy />
Mapa inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic w Zachodniopomorskim / GDDKiA