Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest już blisko 13 lat i jest jedną z najbardziej zatłoczonych dróg w Polsce. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. Oznacza to, że przepustowość A2 w starej formie zaczyna się wyczerpywać, dlatego podjęto decyzje o jej rozbudowie.
Pierwsza decyzja ZRID już jest
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczą dwóch z czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Decyzja dotyczy poszerzenia autostrady o dodatkowe pasy ruchu. Dzięki modernizacji, A2 z najbardziej zatłoczonej autostrada w Polsce, stanie się najszerszą trasą w kraju.
Decyzja dla odcinka w woj. łódzkim spodziewana jest przed połową roku. Z Warszawy do Łodzi przebudowaną już, nową trzypasmową trasą, kierowcy pojadą w pierwszej połowie 2029 r.
Od granicy z woj. łódzkiego do węzła Konotopa
Cała modernizacja autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą podzielona jest na cztery odcinki. Decyzje Wojewody Mazowieckiego dotyczą dwóch, które znajdują się w woj. mazowieckim. Pierwszy odcinek zaczyna się na granicy województw i kończy ok. 3 km przed węzłem Grodzisk Mazowiecki. Drugi z nich to kontynuacja trasy z zakończeniem na węźle Konotopa.
Na całej długości trasa będzie poszerzona o dodatkowe pasy ruchu, wefekcie czego A2 będzie najszersza trasa w Polsce. Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa.
Wymiana nawierzchni na węźle Łódź Północ
Na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie trasa nie wymaga rozbudowy, bo już teraz kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy ruchu na każdej z jezdni, zostanie wymieniona nawierzchnia. Ponadto wymienione zostanie też oświetlenia drogi na energooszczędne.
Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ – podaje GDDKiA.
Pionierskie rozwiązania z A2 będą wzorem dla innych
Jak podaje GDDKiA wszystkie instalacje związane z drogą, czyli oświetlenie, stacje meteo itd., mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Projektanci przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną, która uwzględnia koszty budowy, a także późniejsze koszty eksploatacji oraz utrzymanie całej instalacji OZE służącej do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej.
Jak zauważa inwestor pionierskie rozwiązania, jakie pojawią się na tym odcinku autostrady, mają stanowić wzór dla innych inwestycji GDDKiA.
Przetarg na roboty budowlane
Z kalendarium podanego przez GDDKiA wynika, że po otrzymaniu decyzji ZRID na odcinki w woj. łódzkim, w drugiej połowa 2025 r. zostanie ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie przebudowy ma rozpocząć sią w pierwszej połowie 2026. r.
Modernizacja całej trasy na na wszystkich odcinkach planowana jest na pierwszą połowę 2029 r.