Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest już blisko 13 lat i jest jedną z najbardziej zatłoczonych dróg w Polsce. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. Oznacza to, że przepustowość A2 w starej formie zaczyna się wyczerpywać, dlatego podjęto decyzje o jej rozbudowie.

Pierwsza decyzja ZRID już jest

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczą dwóch z czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Decyzja dotyczy poszerzenia autostrady o dodatkowe pasy ruchu. Dzięki modernizacji, A2 z najbardziej zatłoczonej autostrada w Polsce, stanie się najszerszą trasą w kraju.

Decyzja dla odcinka w woj. łódzkim spodziewana jest przed połową roku. Z Warszawy do Łodzi przebudowaną już, nową trzypasmową trasą, kierowcy pojadą w pierwszej połowie 2029 r.

ikona lupy />
Warszawa Łódź - decyzja o rozbudowie A2 w woj. mazowieckim / GDDKiA

Od granicy z woj. łódzkiego do węzła Konotopa

Cała modernizacja autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą podzielona jest na cztery odcinki. Decyzje Wojewody Mazowieckiego dotyczą dwóch, które znajdują się w woj. mazowieckim. Pierwszy odcinek zaczyna się na granicy województw i kończy ok. 3 km przed węzłem Grodzisk Mazowiecki. Drugi z nich to kontynuacja trasy z zakończeniem na węźle Konotopa.

Na całej długości trasa będzie poszerzona o dodatkowe pasy ruchu, wefekcie czego A2 będzie najszersza trasa w Polsce. Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa.

ikona lupy />
Rozbudowa autostrady A2 , odcinki C i D / GDDKiA

Wymiana nawierzchni na węźle Łódź Północ

Na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie trasa nie wymaga rozbudowy, bo już teraz kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy ruchu na każdej z jezdni, zostanie wymieniona nawierzchnia. Ponadto wymienione zostanie też oświetlenia drogi na energooszczędne.

Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ – podaje GDDKiA.

Pionierskie rozwiązania z A2 będą wzorem dla innych

Jak podaje GDDKiA wszystkie instalacje związane z drogą, czyli oświetlenie, stacje meteo itd., mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Projektanci przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną, która uwzględnia koszty budowy, a także późniejsze koszty eksploatacji oraz utrzymanie całej instalacji OZE służącej do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej.

Jak zauważa inwestor pionierskie rozwiązania, jakie pojawią się na tym odcinku autostrady, mają stanowić wzór dla innych inwestycji GDDKiA.

Przetarg na roboty budowlane

Z kalendarium podanego przez GDDKiA wynika, że po otrzymaniu decyzji ZRID na odcinki w woj. łódzkim, w drugiej połowa 2025 r. zostanie ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie przebudowy ma rozpocząć sią w pierwszej połowie 2026. r.

Modernizacja całej trasy na na wszystkich odcinkach planowana jest na pierwszą połowę 2029 r.