32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to niezmiernie ważna trasa nie tylko dla ponad 1,6 miliona mieszkańców Trójmiasta, ale też dla wszystkich kierowców zmierzających nad polskie morze. Trasa połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, przejmując ruch z mocno obciążonej istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Na węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Wartość całej inwestycji to blisko 2,9 mld zł, z czego nieco ponad 1 mld zł to dofinansowanie z UE.
Nowy odcinek udrożni ruch lokalny
Nowy 16-kiliometrowy odcinek OMT zaczyna się na węźle Chwaszczyno, gdzie krzyżuje się z drogą ekspresową S6. Nowa oddana trasa S7 odciąży DK20 między Chwaszczynem i Żukowem, gdzie kumuluje się lokalnych ruch. Nowy fragment S7 stanowi również alternatywę dla jadących od strony Kościerzyny w kierunku Trójmiasta.
Tymczasowa organizację ruchu. Co czeka kierowców?
Ważnym miejscem dla całego układu nowej trójmiejskie obwodnicy jest węzeł Żukowo, powstający w ramach drugiego zadania. W celu bezpiecznego połączenia S7 z obwodnicą Żukowa, tymczasowo zmieniono organizację ruchu. Jak podaje GDDKiA na jednej z łącznic w kierunku Glincza, na długości ok. 400 m, trasa zwężona jest do jednego pasa. Na dalszym odcinku, aż do ronda w Glinczu, kierowcy korzystają z dwóch jezdni obwodnicy Żukowa (po dwa pasy ruchu)
Kolejne utrudnienie czeka kierowcy w Lniskach. Do czasu połączenie obwodnicy Żukowa z DK7, które planowane jest do końca tego roku, wprowadzony jest ruch wahadłowy na długości ok. 300 m na DK7 w Lniskach. W przyszłości w tym miejscu powstanie powstanie rondo umożliwiające wjazd na obwodnicę Żukowa.
Wraz z otwarciem pierwszego odcinka OMT został też zamknięty tymczasowy przejazd łączący tzw. Trasę Chwaszczyńską z DK20. Obecnie kierowcy korzystają z ulic Profesora Brunona Synaka i Rdestowej, umożliwiających poprzez węzeł Dąbrowa wjazd na S6. Jak podaje GDDKiA kierowcy mogą też skorzystać z węzła Miszewo oraz węzła Koleczkowo na S6, z którego ulicami Partyzantów Koleczkowskich, Dębową, Gdańską i Oliwską dojadą do Chwaszczyna.
W obrębie węzła Chwaszczyno będą prowadzone prace przy zakończeni brakujących łącznic, umożliwiających bezpośredni wjazd i zjazd z S6 na OMT. Roboty będą realizowane w ramach tymczasowej organizacji ruchu przez ok. 3 miesiące.
Trwa budowa drugiego odcinka OMT
Między Żukowem i węzłem Gdańsk Południe cały czas prowadzone są intensywne prace na trasie głównej. Na ukończeniu są też roboty przy węźle Żukowo na połączeniu obu odcinków OMT. W tym miejscu cały czas obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu.
Na węźle Lublewo Gdańskie funkcjonuje bajpas w rejonie drogi wojewódzkiej nr 221, gdzie powstają obiekty inżynierskie. Trwają prace na odcinku leśnym, w miejscu, gdzie znajduje się estakada nad Radunią oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino.
Na węźle Gdańsk Południe trwają prace żelbetowe związane z budową wiaduktów oraz roboty przygotowawcze do wzmocnienia nawierzchni na S7 w kierunku Warszawy oraz przy poszerzeniu S6 na wylocie w kierunku Gdyni i Łodzi. W rejonie węzła Gdańsk Południe w październiku 2024 r. wprowadzona została duża zmiana w organizacji ruchu. Aktualnie kierowcy poruszają się wokół węzła Gdańsk Południe z wykorzystaniem zewnętrznych łącznic. W okresie wakacyjnym będziemy systematycznie likwidować tymczasowe rondo i uruchamiać docelowe łącznice, zapewniając utrzymanie wszystkich relacji i zmniejszając utrudnienia.
Źródło: GDDKiA