W piątek na budowie drugiej linii metra na Targówku odbyła się konferencja prasowa o postępach na budowie wschodniego i zachodniego odcinka podziemnej kolejki. Konferencja była połączona ze zwiedzaniem stacji C20 Kondratowicza.

Udział w wydarzeniu wziął m.in. wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski. "Metro jest obecnie największą budowlaną inwestycją w Warszawie. Możemy powiedzieć, że ten odcinek jest w 2/3 zrealizowany" - powiedział wiceprezydent stolicy.

"W tym tygodniu tarcza TBM Anna przebiła się do szybu przy stacji Trocka. Oznacza to, że zakończyliśmy budowę ostatniego z sześciu odcinków tunelowych na Targówku i Bródnie. Docelowych kształtów nabierają też przyszłe stacje, gotowa jest konstrukcja schodów peronowych na stacji Kondratowicza" - mówił Olszewski, zaznaczając, że dzięki wydrążonym tunelom możemy "świętować połączenie Targówka z Bemowem".

"Dużo dzieje się również na odcinku bemowskim - kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi, powstają docelowe słupy i antresole stacyjne" – dodał Michał Olszewski.

Reklama

Jak przekazał w rozmowie z PAP rzecznik firmy Gulermak Bartosz Sawicki, która jest wykonawcą prac na bemowskim odcinku, tarcze TBM zostały już zdemontowane i wyciągnięte na zewnątrz. "Tarcze bródnowskie przebywają w tym momencie w komorze demontażowej między ulicami Trocką i Gilarską. Tam zostaną zdemontowane i zwiezione do naszej bazy na Marywilskiej. Następnie zostaną przygotowane do dalszego drążenia odcinka na Morach" - tłumaczył Sawicki.

Wskazał, że na odcinku bródnowskim budowa wszystkich konstrukcji stacji została już zakończona. "W tym momencie trwają pierwsze prace dotyczące wykończenia stacji" - zaznaczył.

"Na każdej ze stacji dojechały już pierwsze schody ruchome. Mamy gotowe konstrukcje części wyjść, części schodów" - podał. "Stacje powoli zaczynają przypominać obiekty, które już za chwilę będą gotowe" - dodał Sawicki.

Jak zapowiada wykonawca, prace powinny się zakończyć w sierpniu 2022 roku. "Potem pozostaje jeszcze czas na odbiory techniczne. Mamy nadzieję, że warszawiacy późną jesienią przyszłego roku mogli pojechać metrem na Bródno" - powiedział rzecznik wykonawcy.

Po otwarciu do dyspozycji pasażerów II linii metra będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo. (PAP)

Autor: Bartłomiej Figaj