Pesa pokonała Newag

To największe od kilku lat zlecenie dla bydgoskiego producenta. Co ciekawe w przetargu dla Kolei Czeskich firma pokonała inną polską spółkę – nowosądecki Newag. Z przetargu wcześniej wykluczono hiszpańskiego CAF-a, bo jego oferta nie spełniała postawionych warunków.

Koleje Czeskie podpisały z Pesą kontrakt ramowy, który przewiduje dostawy do 160 pojazdów w ciągu ośmiu lat. To maksymalna opcja zamówienia. Pierwsza umowa zakłada dostawę 33 pojazdów za ponad 514 mln zł. Bydgoska firma dostarczy dla narodowego czeskiego przewoźnika spalinowe pojazdy nowej generacji dedykowane dla ruchu regionalnego, podobne do eksploatowanych przez Koleje Czeskie Linków, znanych pasażerom pod nazwą RegioShark (dostarczono 31 takich pociągów).

3 mld koron za pierwsze 33 pociągi

Nowe jednostki będą fabrycznie wyposażone w system sterowania ETCS. We wnętrzu będzie 115 miejsc siedzących, przestrzeń dla niepełnosprawnych, klimatyzacja, WiFi oraz gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych.

- Eksploatowane do tej pory pociągi nie spełniają już oczekiwań klientów, nie da się w nich również zainstalować systemu ETCS. Będziemy je stopniowo zastępować nowoczesnymi, komfortowymi pojazdami, które mają zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Za pierwsze 33 jednostki zapłacimy prawie 3 mld koron - powiedział Ivan Bednárik, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny ČD.

Pociągi będą przystosowane do transportu osób na wózkach inwalidzkich, z platformą umożliwiającą wjazd oraz z dedykowaną niepełnosprawnym przestrzenią pasażerską. Zostaną też wyposażone w ekologiczne toalety w obiegu zamkniętym, umożliwiające korzystanie z nich również na stacjach, podczas postojów. Znajdą się w nich też składane przewijaki.

PESA, pociągi dla Kolei Czeskich / Materiały prasowe

Kolejny rozdział w relacjach CD i PESA

Od 2023 roku pociągi będą stopniowo wprowadzane do eksploatacji w regionach środkowoczeskim, pardubickim, południowoczeskim, wysoczyńskim i w Pradze. - Cieszę się, że otwieramy kolejny rozdział w relacjach CD i PESA, zwłaszcza , że za nami lata dobrej współpracy. Eksploatowanych od 2014 roku 31 Regio Sharków było i jest naszą najlepszą wizytówką i zapewniam, że pojazdy nowej generacji będą technologicznym krokiem naprzód i zagwarantują pasażerom Ceskich Drah bezpieczeństwo i komfort. Będące wyposażone w najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki klasy Stage V i wiele rozwiązań technicznych spełniających wymagające europejskie normy – stwierdził Krzysztof Zdziarski prezes Pesy.

Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 253 pociągi oraz 172 tramwaje. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka, poza umową z CD, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.

PESA, pociągi dla Kolei Czeskich / Materiały prasowe