W poniedziałkowym komunikacie PKP PLK poinformowały, że po remoncie odcinka Wielbark-Chorzele oraz modernizacji odcinka Chorzele-Ostrołęka pociągi ponownie połączą m.in. Olsztyn oraz Ełk z Ostrołęką. Wartość prac wyniesie 21 mln zł, które pochodzą ze środków budżetowych PLK.

Pociągiem z Mazowsza na Mazury

"PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaplanowały prace remontowe, dzięki którym będzie istniała możliwość przywrócenia ruchu pociągów pasażerskich na odcinku Wielbark-Chorzele. To pozwoli na uruchomienie składów pomiędzy Szczytnem a Ostrołęką, a w efekcie przywrócenie kolejowego połączenia między województwami" - napisano w komunikacie.

Reklama

"Dzięki pracom PKP PLK S.A. po ponad 20 latach ponownie udostępnimy całą linię kolejową do pasażerskich przewozów między Ostrołęką a Szczytnem. Remont odcinka Wielbark-Chorzele oraz realizowana obecnie modernizacja linii Chorzele-Ostrołęka przywróci na kolejową mapę połączenie między woj. warmińsko-mazurskim a mazowieckim" - przekazał, cytowany w komunikacie, prezes zarządu PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel.

W zastępstwie za Rail Baltica

Jak zaznaczył, będzie to także istotna trasa na czas przyszłych robót na międzynarodowej linii E-75 Rail Baltica. Odcinek Ostrołęka-Szczytno zapewni alternatywne połączenie do Ełku.

Prace na trasie Wielbark-Chorzele obejmą m.in. wymianę podkładów na długości prawie 3 km i remont 5 mostów i przepustów. Specjalna maszyna wyreguluje tory na ponad 21 km linii.

Podróżni wsiądą do pociągów z wyremontowanych peronów w Wielbarku i Jesionowcu. Obiekty zostaną wyposażone w ławki, wiaty, gabloty informacyjne i energooszczędne oświetlenie LED. Przebudowa obejmie także 17 przejazdów kolejowo-drogowych.

"Po realizacji zadania pociągi pokonają odcinek Wielbark-Chorzele z prędkością do 60 km/h, co zapewni sprawny i płynny przejazd w kierunku m.in. Ostrołęki lub Olsztyna czy Ełku. Przywrócenie przejezdności planuje się z końcem trzeciego kwartału bieżącego roku" - zapowiedziały PLK.

Koleją w świat

Docelowo planowana jest modernizacja całego odcinka, w tym budowa urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Wielbark, co pozwoli sterować nimi z lokalnego centrum sterowania Szczytno i zwiększyć przepustowość odcinka Chorzele-Szymany, a tym samym i całej linii Ostrołęka-Szczytno.

Remont trasy Wielbark-Chorzele będzie kontynuacją realizowanych przez PLK S.A. prac związanych z poprawą dostępności mieszkańców regionu do kolei na styku woj. warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. "PKP PLK przygotowały nowy tor do sprawnych podróży na blisko 60-kilometrowym odcinku Ostrołęka-Chorzele. Gotowe są już perony na stacjach Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka, Chorzele oraz przystankach Nowa Wieś, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka i Raszujka" - wynika z komunikatu.

Spółka podała również, że w nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce montowane są nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wybudowane zostały obiekty inżynieryjne, w tym 245-metrowy most kolejowy nad Narwią oraz 6 mniejszych mostów, 14 przepustów, 4 przejścia dla małych zwierząt. "W połowie 2023 r., po 22 latach, na linii Ostrołęka-Chorzele będą mogły jeździć pociągi" - zapowiedziały PKP PLK.

autor: Marcin Boguszewski