Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi

"Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt" - powiedział prezes Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.

Komora startowa, a zarazem wyjście tunelu na powierzchnię, powstanie w okolicach osiedla Retkinia - na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Tutaj prace rozpoczną się w ciągu najbliższych tygodni. Z kolei prace przy komorze wydobywczej dla automatycznej tarczy drążącej (TBM) ruszą po zakończeniu wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Komora powstanie po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna (w sąsiedztwie ŁDK). W grudniu zeszłego roku spółka CPK podpisała umowę z Budimeksem o wartości prawie 147 mln zł netto na realizację tego zadania, przypomniano.

Reklama

Ponad 4 km długości

Podziemna konstrukcja będzie miała długość ponad 4 km i średnicę ok. 14 m. Będzie również największym dotychczas podziemnym tunelem kolejowym w Polsce realizowanym metodą automatycznej TBM. Tunel w Łodzi jest elementem budowy szybkiej linii kolejowej do Warszawy, Wrocławia i Poznania.

Centralny Port Komunikacyjny jest spółką Skarbu Państwa powołaną do realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym modernizacji istniejących oraz budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej.

(ISBnews)