Zakończenie trzeciego etapu drążenia tunelu przez TBM 'Faustyna'

Tarcza TBM "Faustyna" zakończyła drążenie trzeciego z czterech jednotorowych tuneli kolei średnicowej pod Łodzią. Jeszcze przed tygodniem wykonawca i PKP PLK informowały, że "Faustyna" pokona betonową ścianę zachodnią stacji Łódź Koziny najwcześniej w pierwszych dniach lipca.

Po przerwie technologicznej, podczas której tarcza TBM "Faustyna" zostanie odwrócona w kierunku zachodnim, rozpocznie ostatni etap drążenia tunelu. Pokona prawie 700 m do miejsca w rejonie al. Unii i Srebrzyńskiej, gdzie będzie kończył się tunel wychodząc na powierzchnię w kierunku stacji Łódź Kaliska.

TBM "Faustyna" wróci na Łódź Kaliską

Zakończony dzisiaj etap inwestycji, to ok. 750 metrów jednotorowrgo tunelu o średnicy 8,5 metra. Cztery takie tunele od Kozin będą wychodzić do linii Łodź Kaliska - Zgierz, po dwa na północ i południe.

Na Kozinach cztery mniejsze tunele łączą się z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Ten tunel drąży większa tarcza TBM - "Katarzyna". Po kilkumiesięcznym przestoju, przed tygodniem maszyna wznowiła pracę i pokonując ok. 10 m dziennie na głebokości ok. 25 m pod powierzchnią gruntu i 15 m pod kamienicami, do końca roku ma dotrzeć do stacji Łodź Śródmieście, a w marcu 2025 r. przebije się do Dworca Fabrycznego.

"W komorze stacji Łódź Koziny wybieramy ziemię na najniższym poziomie przystanku. Budowana jest tzw. kołyska dla "Faustyny", w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego" - poinformował PAP Rafał Wilgusiak z PKP PLK.

Kiedy ruszą testy tunelu średnicowego?

Dodał, że termin zakończenia budowy całego tunelu i rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Pierwsze pociągi na podziemnej trasie pod Łodzią przewiduje się w rozkładzie jazdy obowiązującym od grudnia 2026 roku. (PAP)

autor: Marek Juśkiewicz