Autobus numer 10 000 to Solaris Urbino 12 electric, pojazd wyprodukowany na zlecenie niemieckiej firmy Rheinbahn z Dusseldorfu. Pojazd, który zjechał z taśm z numerem 10 001 trafi zaś do MPK w Krakowie.

Jubileuszowy autobus Solaris Urbino 12 electric jest zasilany energią zgromadzoną w bateriach. Dzięki temu jest całkowicie bezemisyjny i bardzo cichy. Oprócz Dusseldorfu, autobusy te sprzedano także do Brunszwiku i Hamburga w Niemczech oraz do Klagenfurtu w Austrii i Vasteras w Szwecji. W Polsce ten autobus ten będzie testowany w Krakowie.

Początki produkcji niskopodłogowych autobusów Solarisa sięgają 1996 roku. Zespół 36 pracowników rozpoczął wówczas realizację pierwszego zamówienia na dostawę 72 tego typu pojazdów dla MPK w Poznaniu.

Dziś firma Solange i Krzysztofa Olszewskich zatrudnia 2300 osób w czterech polskich fabrykach 300 osób w zagranicznych oddziałach. Solaris coraz intensywniej działa poza granicami Polski. Autobusy miejskie i międzymiastowe, trolejbusy oraz tramwaje jeżdżą już w 28 państwach świata, w ponad 500 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie i Dubaju. Czytaj też: Solaris dostarczy 57 autobusów do Norwegii

Reklama

Ubiegły rok był dla polskiej spółki rekordowy pod względem sprzedaży – spółka znalazła nabywców na 1302 pojazdy, z czego 1010 trafiło na eksport.

Zobacz, jak w ciągu dekady Solaris przekształcił się z lokalnego wytwórcy w globalnego gracza.

Największą ilość autobusów na polskim rynku wyprodukował w 2013 roku niemiecki MAN - 1512 sztuk. Solaris uplasował się na drugim miejscu - z taśm produkcyjnych Solarisa zjechało w zeszłym roku 1229 autobusów. Volvo zajął trzecie miejsce (699 autobusów). Na czwartym miejscu znalazła się Scania w 2013 roku produkcja autobusów tej marki w Polsce wyniosła zaledwie 96 sztuk. Czytaj więcej w artykule: Solaris sprzedaje na potęgę, Scania walczy o przetrwanie